Högstadieelever sitter och spelar spel, surfar på sociala medier, eller tittar på pornografiskt material under lektionstid – inte på sina egna mobiler, utan på skolans datorer och surfplattor, avslöjar Skolinspektionens tillsyn.
En oanmäld tillsyn av Skolinspektionen på 60 högstadieskolor visar att otillåtet användande av digitala enheter är mycket vanligt, särskilt på skolans datorer och surfplattor.
Granskningen, som fokuserade på elevers användning av mobiltelefoner och andra digitala verktyg i undervisningen, avslöjar att över hälften av skolorna (36 av 60) inte uppfyller kraven i gällande regelverk.
Enligt Skolinspektionens rapport förekommer otillåtet användande, som att spela datorspel, titta på film, använda sociala medier eller söka information om kändisar, på 22 av de granskade skolorna. Detta sker främst på de digitala enheter som skolorna tillhandahåller, snarare än på elevernas egna privata mobiltelefoner.
— Vad som var lite överraskande var att vi kunde se att otillåtet användande inte sker på elevernas mobiler, utan på de digitala verktyg som skolan tillhandahåller, som datorer och surfplattor. Särskilt när undervisningen inte var lärarledd, som vid eget arbete, fanns elever som till exempel spelade spel på datorerna, säger Roger Thuring, utredare på Skolinspektionen.
Bättre rutiner – mindre problem
”Vid några av de observerade lektionerna lyssnar elever på musik, chattar eller fotograferar trots att läraren inte gett instruktioner om detta. I ett fall tar en elev del av pornografiskt material. Sammanfattningsvis ägnar sig eleverna åt en stor bredd av otillåtna aktiviteter men det är tydligt att den absoluta majoriteten av otillåten användning handlar om att spela spel, se på film, söka information och använda sociala medier”, skriver man i sin rapport.
Sedan augusti 2022 är reglerna tydliga: mobiltelefoner och andra digitala enheter får endast användas i undervisningen om läraren gett instruktioner om detta, om de används som extra anpassningar eller särskilt stöd, eller om särskilda skäl föreligger. Trots detta framkommer det att otillåtet användande ofta sker under lektioner utan tydlig lärarledning.
Skolinspektionen konstaterar att skolor med tydliga rutiner för att samla in mobiltelefoner under skoldagen också har mindre problem med otillåtet användande av digitala verktyg, vilket tyder på att struktur och rutiner kan bidra till ökad studiero och minskad distraktion.
Granskningen understryker även behovet av tydligare riktlinjer och bättre tillsyn av digitala enheter i skolan för att säkerställa en fokuserad och produktiv lärandemiljö.