Sverigedemokraterna ville inför EU-valet annonsera på tunnelbanevagnar i Stockholm – men fick nej av leverantören Clear Channel, som hänvisade till ett regelverk som ännu inte börjat gälla.
När tabloiden Aftonbladet ringer upp regionens trafikförvaltning uppger dock dessa att ”riktlinjerna justerats” och SD får plötsligt lov att genomföra sin tunnelbanekampanj.
2022 fick SD stor uppmärksamhet när man täckte hela tunnelbanevagnar med partiets logotyp, och riksdagsledamoten Tobias Andersson blev viral på sociala medier när han skämtsamt började prata om huruvida det var frågan om ett ”återvandringståg” med ”nästa stopp Kabul”.
”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett.
Nästa stopp, Kabul!” pic.twitter.com/kaTn0KOinY
— Tobias Andersson (@SDTobbe) August 16, 2022
Kampanjen gav så bra respons att man ville göra om den inför årets EU-val – men man stötte då på ”patrull”.
Leverantören Clear Channel sa blankt nej och hänvisade till nya politiska riktlinjer som fattats av region Stockholms trafiknämnd i början av året – när S, MP, V och C kom överens om att begränsa politisk och andra former av reklam.
Det blir bland annat förbjudet med heltäckande reklam på tåg och bussar – och man påstår att förändringarna införs av säkerhetsskäl ”då tidigare annonsering skapat farliga situationer”.
”Varit otydligheter”
Det nya regelverket börjar dock inte gälla förrän 2026 – ändå fick SD nej redan i år, och när skvallertidningens journalister försöker ställa frågor så ändrar sig helt plötsligt regionen.
– De här riktlinjerna justerades nu i förra veckan, den 17 april och Sverigedemokraterna bokade och köpte ytor i december och då fanns inte de här nya riktlinjerna. Därför omfattas deras köp inte av de nya riktlinjerna, påstår Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen.
– De kommer att få ha sin foliering precis som de har bokat, fortsätter han.
Han ”kan inte svara på” varför Clear Channel sagt raka motsatsen men menar att det ”varit otydligheter och man har tolkat det här på olika sätt”.
Samuel Stephan som representerar SD i trafiknämnden, ser positivt på regionens helomvändning.
– Att det nu har löst sig är glädjande, inte minst för region Stockholms ekonomi med miljardunderskott och demokratin, menar han.