Under de senaste nio åren har över 60 000 elever i årskurs nio fått underkänt i läsförståelse. Den största ökningen skedde mellan åren 2018 och 2022.
Sedan 2014 har 61 972 elever i årskurs nio fått underkänt i läsförståelse vid de nationella proven, enligt siffror från Skolverket som skattefinansierade SVT har granskat.
Under läsåret 2014/2015 fick 8 226 elever underkänt, följt av 6 308 elever året därpå. Den största ökningen inträffade mellan läsåret 2017/2018, då 5 695 elever underkändes i läsförståelse, och 2021/2022, då antalet steg till hela 17 574.
Under förra läsåret sjönk dock antalet underkända elever till 8 270.
– Att vi inte lyckas med fler elever kan inte vara annat än ett stort svek, säger högstadieläraren och debattören Fredrik Sandström till SVT.
”Funktionella analfabeter”
I den senaste PISA-mätningen noterades en kraftig försämring av svenska 15-åringars kunskaper, särskilt inom matematik och läsförståelse. Ungefär var fjärde niondeklassare nådde inte upp till basnivån i läsförståelse.
– Att vi har 25 procent som kommer ut i vuxenlivet och i princip är funktionella analfabeter är ett stort problem, säger Sandström.
Universitetslärare vid skånska topputbildningar har också larmat om att läskunnigheten hos vuxna elever försämrats markant. Även lärarfacket har uttryckt oro över den försämrade läsförmågan bland elever i olika åldrar och vädjar till regeringen att vidta åtgärder för att få bukt med problemen.