Lärarfacket larmar: Eleverna kan inte läsa

publicerad 13 november 2024
- av Sofie Persson
Många högstadieelever kan varken skriva eller läsa ordentligt.

Läs- och skrivkunskaperna bland svenska elever har sjunkit till kritiska nivåer, enligt nya larm. Nu uppmanar lärarfacket regeringen att agera snabbt och stärka insatserna i skolan.

Enligt PISA-resultaten, som publicerades förra året, saknar 24 procent av Sveriges 15-åringar den skriv- och läsförmåga som krävs vid deras ålder. Detta innebär en minskning på elva procentenheter jämfört med år 2000.

Samtidigt har flera universitetslärare vid skånska topputbildningar larmat om att en stor andel studenter har svårt att läsa böcker.

De säger: ”Jag kan inget, jag vet inget, please help me”, säger Elisabeth Friis, lektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet till Sydsvenskan.

”Kan inte vänta”

Anna Olskog, ordförande för Sveriges lärare, säger att lärarkåren har sett denna nedåtgående utveckling under flera år och upprepade gånger larmat men att inga insatser har gjorts för att förbättra elevernas situation.

De här siffrorna är barnens verklighet, det är kött och blod, och vi räcker inte till, säger hon i TV4:s Efter fem.

Nu vädjar hon till regeringen att vidta åtgärder för att lösa problemen, där hon bland annat menar att man bör satsa mer på barnens skoltid i lågstadiet.

Det kan inte vänta. Det här är mer än allvarligt. Det funkar inte.

Läsning är viktigt

Utbildningsminister Johan Pehrson (L) menar också att det finns stora problem med läs- och skrivförmågan i Sverige och beskriver det som ”skrämmande” att studenter som läser litteraturkunskap har svårt att läsa ordentligt.

Han betonar också behovet av fler insatser, exempelvis ökat stöd för elever som har det svårare. Läsning är också en prioriterad fråga för Liberalerna, och Pehrson menar att man bör uppmuntra elever att ”gå från pärm till pärm”.

Det finns inga andra sätt att bli bra på att läsa, och det har man med sig i alla ämnen, säger han till TV4.

Pehrson säger att regeringen i nuläget arbetar med en utredning där man vill få bort onödig administration från lärarna, så att man istället kan lägga mer fokus på elever. Skolminister Lotta Edholm (L) har också betonat att den digitalisering som skett i svenska skolor varit ”helt fel” och att vi nu betalar priset i försämrade kunskaper för eleverna.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!