“Könsneutral” julkatalog till barnen

Toys R Us anammar genusteorier i marknadsföringen. Maskingevär till flickor och dockor till pojkar. Ny trend efter hundratals miljoner kronor ifrån regeringen till "genusforskning" och "genuspedagoger" sätter press även på leksakstillverkare.

publicerad 26 november 2012

En av Sverige största leksakstillverkare, Toys R Us, publicerade nyligen årets julkatalog till barnen. I katalogen syns en “könsneutral” trend där pojkar och flickors typiska intresseområden har bytts ut eller smält samman.  I den danska utgåvan av samma julkatalog höll en pojke i ett maskingevär som ersattes av en flicka i den svenska utgåvan.

I den svenska utgåvan av julkatalogen byttes pojken ut till en flicka svingades ett maskingevär. Foto: Toys R Us, http://viewer.zmags.com

Reklamombudsmannen (RO) kritiserade Top Toy redan 2008 för att ha uppmuntrat till “föråldrade könsroller” med kataloger som presenterade pojkar utklädda till superhjältar och flickor som prinsessor. Sedan dess har de ändrat strategin och enligt Jan Nyberg på Top Toy har genusdebatten i Sverige varit så stark under senare år att de blivit tvungna att anpassa sig.

Regeringen har sedan 2008 spenderat 110 miljoner kronor för att främja jämställdhet i skolan, inklusive införandet av lagar som kräver att lärare aktivt arbetar för att vända könsstereotyper.

Man har också försökt anta en ny beteckning “hen” som skall ersätta “han” och “hon” för att “minimera könsstereotyperna”.

 

En pojke och en flicka leker med ett rosa barbiedockshus. Foto: Toys R Us, http://viewer.zmags.com

Den svenska genusforskningen har ifrågasatts av internationella medier och i Sverige har flera debattörer som bl.a. Per Ström och Tanja Bergkvist gått i fronten för att kritisera genusforskningen, som fått mycket stora forskningsanslag, för att vara pseudovetenskap.

Se den svenska utgåvan av julkatalogen här.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!