Barnboksförsäljningen har ökat markant under årets julhandel – och det är sannolikt att de återkommande larmen om svenska barns bristande läsförmåga ligger bakom trenden.
Tradera noterar en ökning med 13 procent jämfört med förra året, och Adlibris ser en 10-procentig ökning av barnboksförsäljningen.
– Jag törs bara spekulera men förhoppningsvis har till exempel skriverier om skärmtid, läsförmågan och hållbarhet påverkat konsumenten. En barnbok är ju en investering för barnets framtid, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio till statstelevisionen SVT.
Både skolor, politiker och massmedia har det senaste halvåret varnat för en svensk ”läskris” – där barn och unga idag uppges läsa alldeles för lite både hemma och i skolan, och det är troligt att dessa larm har lett till att fler svenskar än normalt valt att köpa böcker i julklapp till barn och barnbarn.
Karin Mannerstråle arbetar på Akademibokhandeln och menar att många föräldrar hon möter uttrycker en genuin oro över sina barns läsning. Hon uppmanar dessa att försöka få klarhet i om barnen inte läser böcker för att de inte är intresserade – eller om det faktiskt handlar om riktiga lässvårigheter.
Barn tar efter föräldrarna
Allra sämst läsförmåga har unga invandrare, samtidigt som det är det väl belagt sedan tidigare att barn till föräldrar som läser mycket också själva tenderar att läsa mer böcker.
En förklaring till barnboksförsäljningens plötsliga uppgång skulle också kunna vara att föräldrar med ett stort läsintresse efter alla negativa skriverier har börjat köpa ännu mer böcker till sina barn än tidigare.
– Man kan tänka sig att det är de som själva läser som köper böcker till sina barn. Eller de som har möjligheten till det eller medvetenheten till det, spekulerar Melina Nordstrand, vice ordförande för Förläggareföreningen och försäljningschef för barnboksförlaget Opal.