Elever i svenska skolor lär sig inte lika mycket som tidigare. Det slår Skolverket fast och menar att omotiverade elever inte är den stora orsaken till kunskapstappet.
När Pisa-rapporten, som mäter elevers kunskap, släpptes 2012 visade det på att svenska elevers kunskapsnivå sjunkit kraftigt jämfört med övriga länder i Norden och Europa.
Jämfört med rapporten från 2003 framkommer det bland annat att elever i Sverige spenderar allt mindre tid på studier, men det förklarar dock inte det stora kunskapstappet, menar Skolverket.
– Vi kan inte se någon annan förklaring än att den kraftiga nedgången beror på sämre kunskaper och det måste vi ta på allvar. Staten, kommuner, skolor, rektorer och lärare måste fokusera på att förbättra undervisningen för eleverna. Bara så kan vi vända utvecklingen, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström i ett pressmeddelande.
Skolverket ger ingen vidare förklaring i pressmeddelandet till varför elevernas kunskapsnivå har sjunkit så kraftigt de senaste åren.