Den vanligaste reklamen för livsmedel som ungdomar möter på sociala medier marknadsför ohälsosamma produkter. Det visar en ny undersökning från Karolinska Institutet, där TikTok pekas ut som den plattform som har störst exponering.
Undersökningen bygger på data från ungdomar i åldern 13–16 år som under en vecka dokumenterade den reklam de såg i sina sociala medieflöden. De fick själva välja plattform, och de flesta valde Tiktok eller Instagram.
En tredjedel av all reklam som ungdomarna exponerades för gällde mat eller dryck – och 70 procent av denna handlade om ohälsosamma produkter som snabbmat, snacks eller sockersötade drycker.
Exponeringen var som störst på Tiktok, där deltagarna kunde stöta på upp till 26 matrelaterade reklamer i timmen. På Instagram låg snittet på 13.
– I fokusgruppsintervjuer berättade deltagarna att de ofta lockas till impulsköp av reklamens utformning. Samtidigt uttryckte flera en känsla av maktlöshet inför mängden reklam de möter dagligen, säger Sofia Spolander, forskare vid institutionen för medicin, Huddinge i ett pressmeddelande.
Fördubblad övervikt hos barn
I fokusgruppen beskrev också ungdomarna hur reklamen påverkade dem och ökade deras sug efter onyttig mat, samt att det var svårt att motstå konsumtion. Unga äter mer ohälsosam mat än tidigare samt mindre grönsaker och frukt, och övervikt bland barn i åldern 11–15 år har mer än fördubblats de senaste 30 åren, medan fetma har fyrdubblats i åldersgruppen, enligt undersökningen.
Ohälsosamma matvanor är en av de största orsakerna till ohälsa och för tidig död i Sverige.
– Matmiljön påverkar våra matvanor, och marknadsföring är en viktig del av den miljön. Den här undersökningen visar att den reklam ungdomar möter på sociala medier går emot kostråden, säger Spolander.
Undersökningen ligger till grund för en ny rapport från UNICEF Sverige och Hjärt-Lungfonden, där man belyser hur reklam för mat och dryck i sociala medier påverkar barn och ungas hälsa..