Kemikalieskatten slår hårt mot svenska företag

publicerad 16 maj 2019
- av Isac Boman

Elektronikhandeln drabbas hårt av den kemikalieskatt som kommer att höjas ytterligare i augusti. För elektronikjätten NetOnNet innebar skatten att rörelseresultatet gick från 79 till 9 miljoner kronor på ett år.

I augusti höjs den kritiserade skatten med ytterligare 30 procent, något som förväntas innebära minskade arbetstillfällen och ännu sämre marginaler för en redan pressad bransch, rapporterar Fplus.

Stefan Andersson, affärsområdeschef på NetOnNet, är mycket kritisk mot skattens utformning och förklarar för Fplus att den bidrar till en orättvis konkurrenssituation.

– I teorin ska ju den extrakostnad som kemikalieskatten innebär tas ut på kunden men det är inte helt lätt. Det betyder att marginalerna pressas. Med den osunda konkurrenssituation som kemikalieskatten leder till, där internationella aktörer och aktörer med lager utanför Sverige slipper skatten så blir det naturligtvis svårare att uppnå lönsamhet för berörda kategorier.

Han tycker också att skatten är komplicerad och bidrar till ökat administrativt arbete eftersom den baseras på nettovikt samtidigt som vissa produkter blir skatterabatterade om olika kriterier uppfylls. Kritiken delas av ansvariga för Erik Broddesson som är försäljningschef på Kjell & Company.

– Kemikalieskatten kostar oss 15 miljoner kronor om året. Det blir drygt en miljon kronor i månaden, vilket inte låter som så mycket, men man ska komma ihåg att det här är en bransch med väldigt tuff konkurrens och små marginaler.

En annan aspekt är att med den globala marknaden och internethandeln kan aktivt välja att handla från företag som inte betalar någon kemikalieskatt och som är baserade utomlands till en lägre kostnad.

Om vi måste ta bort fler prisvärda produkter från marknaden på grund av kemikalieskatten tar konsumenterna hem dem från den globala marknaden och rapporten visar att där finns det många direkt farliga produkter som företag i EU aldrig skulle kunna sälja. Kemikalieskatten riskerar att öka det konsumentbeteendet, förklarar Broddesson för Fplus.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!