Hyresgäster i Göteborg har Sveriges dyraste p-platser

publicerad 3 september 2024
- av Redaktionen
1600 kronor per månad kan en p-ruta kosta i Göteborg.

Poseidon i Göteborg har de dyraste boendeparkeringarna bland alla kommunala bostadsbolag i hela landet.

Hyresgäster i centrala delar av staden tvingas betala 1600 kronor i månaden – priserna motiveras av ansvariga med att man vill ”uppmuntra till mer hållbara lösningar”.

Det är Hem & Hyra som granskat hur mycket svenska hyresgäster får betala för sina parkeringsplatser hos de kommunala bolagen – och det är enorma skillnader beroende på i vilket kommun du bor.

Ett antal kommunala bolag, främst i mindre kommuner, erbjuder helt avgiftsfria parkeringsplatser till sina hyresgäster – däribland Uppvidingehus, Hagforshem och Sölvesborgshem – och hos ett stort antal bolag kostar en p-plats mellan 100 och 300 kronor i månaden.

De kommunala fastighetsbolagen i Stockholm och Göteborg sticker dock ut negativt där Bostadsbolaget, SKB, Stockholmshem och Poseidon tvingar många av sina hyresgäster att betala över 1000 kronor i månaden för en helt vanlig parkeringsplats utan el – och Poseidon toppar listan med priser på upp till 1600 kronor i månaden.

– Framtiden-koncernen (De fyra kommunala bostadsbolagen i Göteborg) har en gemensam prisstrategi runt parkeringar. Målet är att parkeringarna ska bära sina egna kostnader och ha en prissättning som efterliknar marknaden. Det är en rättvisefråga. Hyresgäster som har bil får betala själva för parkeringen, den ska inte subventioneras av hyresgäster utan bil, förklarar bolagets hyresförhandlare Johanna Silebäck.

“Måste bära sina kostnader”

Det är i de centrala delarna av Göteborg som en parkeringsplats vid årsskiftet kommer att kosta 1600 och hon påpekar att det är betydligt billigare om man bor i förorter längre bort från centrum, som Kortedala eller Bergsjön.

Silebäck menar att priserna ”avgörs både av vilka egenskaper en parkeringsplats har och av det geografiska läget” – men det finns också politiska skäl till de höjda priserna.

– Vi vill uppmuntra till andra mera hållbara lösningar. Självklart ska det fortsatt finnas möjlighet till parkering för dem som behöver bil, men parkeringarna behöver bära sina kostnader. Vår mobilitetsstrategi innebär också att vi förenklar för att transportera sig på andra sätt än med bil.

Att Poseidons parkeringsplatser är dyrare än hos något annat kommunalt fastighetsbolag, menar hon beror på att man ”tagit fram en gemensam strategi efter att ha undersökt hur marknadsläget ser ut”.

– När det gäller andra delar av landet har jag inte insikt i hur man resonerat. Därför har jag svårt att uttala mig om det.

Efter artikeln har läsare hört av sig och betonat att de har ännu sämre villkor än vad som framgår av granskningen ovan – bland annat förekommer det att boende i Stockholm betalar 1600 kronor eller mer bara för rätten att parkera på den kommunala boendeparkeringen – men utan att man faktiskt får tillgång till en egen parkeringsplats. I praktiken leder detta till att de boende tvingas spendera tid på att åka runt för att leta efter en ledig plats att parkera på – trots att de redan har betalat för rätten att få parkera.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!