Coronapolitiken dödar klädbutikerna

Coronapolitikens skadeverkningar

publicerad 11 mars 2021
- av Isac Boman
Många fysiska klädbutiker har tappat hälften av sina kunder.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

12690 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Många butiker har tappat hälften av sina kunder på ett år och den svenska klädhandeln befinner sig i en avgrundsdjup kris där konkurser och nedstängningar blir resultatet av den coronapolitik som bedrivs.

TT skriver att kläd- och skohandeln i stort tappade 21 respektive 27 procent jämfört med samma period för ett år sedan, och det handlar heller inte om en dålig enskild månad för butikerna utan om en tydlig trend där omsättningen minskar för varje månad som går.

– Det som är det värsta är att det inte är någon engångsföreteelse, det här är en utveckling vi har sett i snart ett år. Ingen verksamhet klarar att tappa 20–30 procent av omsättningen månad efter månad, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Han berättar också att näthandeln gör att siffrorna ser mindre dystra ut än vad de verkligen är och förklarar att många fysiska butiker har tappat omkring hälften av sina kunder under coronakrisen.

Hedenström menar att de långvariga begränsningarna av samhället har lett till att flera svenska butiker och modeföretag tvingas lägga ner eller säga upp personal.

– Just nu känns det som om man tävlar om att ropa på åtgärder snarare än att diskutera konsekvenserna. Det är lätt att säga att man ska “stänga ner”, men då måste man också vara medveten om vad det innebär för de unga och utrikes födda som vi väldigt ofta anställer, konstaterar han vidare och betonar att det är otroligt viktigt för branschen att samhället snart öppnas upp igen.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!