Regeringens utredare föreslår nu en ny betygsskala från 1 till 10. Samtidigt vill man också ge de nationella proven en större roll i betygssättningen.
Under onsdagen presenterade utredare Magnus Henrekson förslaget kring det nya betygssystemet för skolminister Lotta Edholm (L) under en pressträff. Han menar att förslaget ”mer rättvist ska spegla elevernas kunskaper” samt att betygen ska vara rättssäkra och likvärdiga.
Henrekson föreslår en ny betygsskala från 1 till 10, där det inte ska finnas en fast gräns för underkänt. Syftet är att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Skalan sträcker sig från ”mindre än godtagbara kunskaper” på betyg 1 till ”utmärkta kunskaper” på betyg 10.
Det nuvarande betygssystemet, där elever bedöms enligt skalan A–F, har varit i bruk sedan 2011. Henrekson anser dock att systemet är orättvist och att det har lett till betygsinflation på skolorna.
– Det finns stora och rätt tydliga brister med betygssystemet, tillägger skolministern Lotta Edholm (L) vid pressträffen.
Idag baseras betygen främst på lärarens bedömning under året, men utredningen vill att resultaten från de nationella proven i högre grad ska påverka elevens meritvärde. De nationella slutproven föreslås att rättas digitalt och centralt och även fortsätta att hållas i fem ämnen.
Utgående från det senaste PISA-resultatet har svenska 15-åringar betydligt sämre kompetens än tidigare och lärarfacket har larmat kring elevernas alltmer påtagliga brist på läs- och skrivkunskaper.
Utredningen föreslår en ny betygsskala på 1-10.
- 1-3 mindre än godtagbara kunskaper
- 4-5 godtagbara kunskaper
- 6-7 goda kunskaper
- 8-9 mycket goda kunskaper
- 10 utmärkta kunskaper