Nästan 20 procent av svenskarna planerar att köpa, eller har redan köpt, julklappar från de kinesiska onlinejättarna Temu eller Shein, enligt en rapport från Svensk Handel. Samtidigt planerar var fjärde svensk att köpa begagnade julklappar i år.
Enligt rapporten förväntas julklappsförsäljningen omsätta 24 miljarder kronor i år, vilket är en ökning från 21,5 miljarder kronor 2023. Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, menar att julhandeln är en viktig period för åtskilliga handlare och att Svensk Handel ser positivt till att den i år väntas öka. Främst är den viktig för leksakshandeln, där exempelvis decemberhandeln förra året utgjorde en femtedel av hela årets försäljning för branschen.
– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week, säger hon i ett pressmeddelande.
”Svenska jobb står på spel”
Rapporten visar att 18 procent av svenskarna planerar att köpa, eller redan har köpt, sina julklappar från Temu eller Shein. Framförallt gäller detta konsumenter i åldersgrupperna 18–24 år och 45–54 år. Samtidigt varnar Svensk Handel för riskerna med de kinesiska onlinegiganternas framfart.
– Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Mikkonen.
Däremot planerar 25 procent att handla sina julklappar på second hand, vilket är en liten ökning från förra året. Den vanligaste second hand-julklappen är heminredning. Det är vanligast att köpa sina julklappar på nätet, något som ökat sedan 2020. Ökningen har främst skett på bekostnad av inköp i lokala butiker, som sjunkit från 33 procent 2023 till 30 procent i år.