Företag bakom streamingindustrin, inklusive tillverkare av uppkopplade TV-apparater, streamingstickor och leverantörer av streamingtjänster, har blivit en ”integritetsmardröm”, rapporterar amerikanska Center for Digital Democracy (CDD).
I rapporten How TV Watches Us: Commercial Surveillance in the Streaming Era ges en detaljerad översikt över streamingtjänster och streaminghårdvara. I den beskrivs hur aktörer som exempelvis Samsung och LG utvecklat alltmer avancerade tekniker för att samla in användardata, som sedan används för att producera riktad reklam.
Organisationen pekar på att dagens uppkopplade TV-apparater (CTV) och streamingstickor är ”övervakningssystem” som ”sedan länge har undergrävt integritets- och konsumentskyddet”. Jeffrey Chester, medförfattare till rapporten och CDD:s verkställande direktör, beskriver det som en ”integritetsmardröm”.
– CTV arbetar inte bara på ett sätt som är orättvist mot konsumenterna, utan utsätter också dem och deras familjer för risker genom att samla in och använda känsliga uppgifter om hälsa, barn, ras och politiska intressen, säger Chester i ett uttalande enligt Ars Technica.
Vilseledande integritetspolicyer
Utöver de stigande abonnemangskostnaderna för streaming och den ökande förekomsten av annonser i tjänsterna har tillväxten av streaming ett annat ”högt pris”, enligt rapporten. Bland annat är förekomsten av ”vilseledande” integritetspolicyer hög, där det finns minimalt med information om exempelvis företagens datainsamling och spårningsmetoder.
”Att köpa en smart-TV på dagens marknad för uppkopplade TV-apparater kan därför liknas vid att ta in en digital trojansk häst i sitt hem”, står att läsa i rapporten.
CDD har i samband med rapporten skickat ut brev till diverse amerikanska myndigheter, där man uppmanar till starkare reglering av hur data får samlas in och användas.