Katter spinner annorlunda än man tidigare trott

publicerad 14 oktober 2023

Katters spinnande är fortfarande något som förbryllar forskare. Nya rön pekar på att katternas stämband kan ha unika “kuddar” som hjälper dem att producera sitt spinnande ljud.

Katten började troligtvis domesticeras för omkring 9000 år sedan. Dess karakteristiska spinnande har länge varit förknippat med avslappning, trygghet och även läkande krafter. Spinnandet skiljer sig exempelvis från jamande då ljudet sker på väldigt låga frekvenser.

Forskare har tidigare länge trott att spinnandet producerades genom en cyklisk sammandragning och avslappning av musklerna i stämbanden. En ny studie, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Current Biology, pekar på att det istället kan handla om att katter har speciella “kuddar” som hjälper dem att producera sitt ultralågfrekventa ljud.

För att undersöka saken närmare testade forskare vid Wiens universitet att pressa luft genom struphuvuden från katter som avlivats på grund av obotlig sjukdom, något som katternas ägare gav sitt samtyckte till, för att ta reda på hur ljudet uppstår. Där upptäckte man att ljudet kom utan att struphuvudets muskler drog ihop sig eller släppte, det vill säga att ljudet producerades enbart genom att att man blåste luft genom struphuvudet.

Anatomiska undersökningar avslöjade en unik “kudde” i katternas stämband som kan förklara hur ett så litet djur, som bara väger några kilo, regelbundet kan producera ljud vid dessa otroligt låga frekvenser (20-30 Hz, eller cykler per sekund) – långt under de lägsta basljuden som produceras av mänskliga röster, säger den österrikiske röstforskaren Christian T. Herbst, i ett uttalande.

Vidare upptäckte man att kattens sätt att skapa spinnljud verkar slående likt människans så kallade “vocal fry”, en naturlig del av människans tal som kännetecknas av en låg, knastrig ton som ofta kommer vid slutet av meningar.