”Blått ljus” stör din dygnsrytm

publicerad 4 januari 2016

Studier visar att blått ljus, som vi ofta exponeras av ifrån skärmar och moderna lampor, är negativa för hälsan. Ljuset kan leda till en rubbad dygnsrytm som ökar risken för cancer, diabetes, hjärtinfarkt och fetma.

En studie ifrån Harvard Medical School förstärker uppfattningen om att ljuset ifrån elektronik och moderna lampor stör dygnsrytmen och kan skada hälsan. Det är vår egen inre klocka som reglerar dygnsrytmen och vårt hormonsystem som kan bli rubbat när vi inte längre lever efter det naturliga dagsljuset som människan skapats för.

Det typiskt blå skenet ifrån skärmar och även exempelvis LED-lampor stör kroppens impulser mer än exempelvis grönt ljus visar studien. Minst påverkan har rött ljus varför det är att föredra på kvällstid. Det är främst kroppens produktion av hormonet melatonin som störs.

Även ett svagt ljus i allmänhet som är tänt i det utrymmet där man sover nattetid kan störa sömnen en del, enligt Stephen Lockley som är sömnforskare på Harvard.

För de som jobbar nattetid och skiftgång kan speciella glasögon som skärmar av blått ljus vara en idé att införskaffa vilket ska finnas att köpa för omkring 80 dollar. I hemmet är traditionella glödlampor att föredra för det mer naturliga skenet,
särskilt för de som lider av sömnproblem och använder ljus för att arbeta under kvällstid.

För att dämpa exponeringen av det blåa sken som kan uppstå ifrån en datorskärm kan man använda sig av en programvara såsom Flux som reglerar skärmens ljus efter solen och dämpar det blåa ljuset på kvällstid.

 

Läs om hela rapporten här.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.