156 740 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Den nya Sidenvägen, på engelska Belt and Road, är inte bara ett infrastukturprojekt utan även en av de främsta internationella mötesplatserna utanför Västblocket som i dagsläget involverat över 150 länder.
Årets medieforum i Yunnan-provinsens huvudstad Kunming i sydvästra Kina är det nionde i ordningen och besöks av medieorganisationer från 87 olika länder, däribland Nya Dagbladet.
Namnet på BRI-initiativet, på svenska ”Initiativet till Sidenvägen” eller mindre formellt ”den nya Sidenvägen”, anspelar på den berömda handelsrutt som under ett och ett halvt årtusende länkade samman Kina, Europa och Afrika fram till 1400-talet då det Ottomanska riket helt kom att blockera handelsvägarna.
BRI är ett officiellt kinesiskt ekonomiskt och diplomatiskt initiativ som ursprungligen formulerades av Kinas president Xi Jinping år 2013 med uttalad utgångspunkt i så kallad multilateralism, i ledigare ordalag på en grund av dialog och frivilliga utbyten mellan självständiga aktörer. I en bredare bemärkelse beskrivs BRI:s syfte som att främja interkulturell kommunikation och utbyte mellan nationer och civilisationer ”för att bidra till ömsesidiga fördelar och förståelse” och med detta som metod förbättra förutsättningarna för en fredlig utveckling och långsiktig global stabilitet.
var embedConfig = {"hash":"o21ymw2","width":630,"height":180,"t":"{CACHE_BUSTER}","userId":10364,"network":"STANDARD","type":"html5"};
En rad stora infrastrukturella projekt har fötts från initiativet, med den långsiktiga ambitionen att skapa moderna transport- och handelsvägar på mellan Europa, Afrika, Asien och Amerika. Bland de mest kända infrastrukturprojekt som redan slutförts återfinns järnvägen från Kina till Laos, samt på Indonesiens huvudö Java och hamnarna Hambantota International i Sri Lanka och Gawadar i Pakistan. Ungern och Serbien har varit först ut i Europa med att anamma initiativet på både infrastrukturell och politisk nivå, där en järnväg för snabbtåg just nu byggs mellan ländernas huvudstäder Budapest och Belgrad i samarbete med kinesiska ingenjörer. Även Pireushamnen nära Aten i Grekland har blivit en del av initiativet och är i nuläget en av Europas största hamnar.
Sverige återfinns bland de länder, framförallt från det USA-dominerade Västblocket, som i nuläget valt att inte ansluta till initiativet och som främst beskriver projektet som ett ”bedrägeri” av Kina för att skuldsätta länder. Bland västeuropeiska länder är den enda infrastrukturella deltagaren för närvarande Luxemburg, som med sin stora flygplats har en betydande flygtrafik till Kina.
Den nya Sidenvägen omfattar samtidigt inte bara infrastruktur utan även andra forum som utgör de just nu mest betydande officiella internationella mötesplatserna i Kina. Årets forum med mediatema hålls just nu i Kunming i södra Kina mellan den 16 och 17 september med sammanlagt 165 mediekanaler från 87 olika länder på plats, med många ledande medier framförallt från Sydamerika, Asien, Afrika och Östeuropa, från Ryssland i år i form bland annat av nyhetsbyråerna Ria och Tass.
Nya Dagbladet är hittills ett av ett fåtal mediehus från det allt mer isolerade Västblocket som är på plats, i sällskap bland annat med Discovery Channel och Warner Bros. Från Västeuropa finns i övrigt en rad mindre mediehus på plats från bland annat Danmark, Frankrike, Irland och Tyskland.
— Det är en väldigt begränsad bild av omvärlden som allmänheten i Västblocket just nu får ta del av och BRI är en möjlighet för oss att skapa oss en egen djupare förståelse för världsutvecklingen och även förstärka vår internationella korrespondens, säger Nya Dagbladets chefredaktör Markus Andersson.
— Många journalister i den här typen av sammanhang från Afrika, Mellanöstern och Asien kommer förstås från helt andra historiska och kulturella referenser än oss själva, men jag tycker det är en beklaglig ryggmärgsreaktion som kommit att prägla det samtida Väst att stänga dörren ens till att försöka mötas som människor och föra en öppen dialog. I den polariserande tid vi lever tror jag det finns ett behov för en journalistisk form av diplomati, tillägger nyhetschefen Isac Boman.
Vid sidan av medieorganisationerna medverkade även företrädare för ett antal statliga företagsjättar som involverats i de olika projekten såsom Energy China, China National Nuclear Corporation, China Changan Automobile Group och China Communication Contruction Company.
Nya Dagbladet var även på plats under förra årets konferens i Chengdu, Sichuan-provinsen.