Vid strömavbrott i vinter finns det risk att även mobilnät drabbas. Enligt telekom-chefer saknas det tillräckligt med reservresurser för att kunna hantera längre strömavbrott, och många mobilmaster har bara 30 minuters reservbatterier.
Enligt flera telekom-chefer saknas det helt enkelt tillräckligt med reservresurser för mobilnätet i många länder för att kunna hantera omfattande strömavbrott, rapporterar Reuters.
Sedan tidigare har man varnat för att det kan komma att bli strömavbrott som kan vara två timmar långa och – vad som uppges vara en anonym anställd från den europeiska telekomindustrin – menas, att man i Europa varit ”bortskämda med en stabil energiförsörjning”. Ett problem som finns hos åtminstone 500 000 mobilmaster i Europa är att man enbart har 30 minuters reservbatterier.
Flera teleföretag uttrycker oro över vad för slag av skada en potentiell elbrist kan orsaka. Ett antal länder inklusive Frankrike, Sverige och Tyskland menar att man försöker säkerställa att kommunikationen kan fortsätta även vid större strömavbrott. Frankrikes regering har exempelvis tillsammans med telekombolag och elektronikföretaget Enedis fört samtal om saken, men har ännu inte velat kommentera vad man kommit fram till. Dock menar Enedis att alla kunder kommer behandlas på lika villkor vid potentiella strömavbrott.
I Italien vill telekombolagen att mobilnäten helt ska kunna uteslutas från eventuella strömavbrott, vilket är något man uppger att man kommer att ta upp med den nya regeringen.
Svenska Post- och telestyrelsen har också fört samtal med regering och telekombolag för att möjligen kunna köpa in dieselgeneratorer vid strömbrist. I Danmark har man frågat Telia och Telenor, som sammanlagt har 4 100 mobilmaster i landet, hur länge de fungerar utan ström. Frågan skickades vidare till Teleindustriens direktör Jakob Willer som svarade att även om det skulle bli ett omfattande strömavbrott kommer man till stor del att kunna använda mobiltäckningen.
– I förhållande till risken för avstängningar är det min samlade bedömning att vid ett strömavbrott på upp till två timmar inom ett begränsat område kommer mobilbolagen att i stort sett kunna upprätthålla mobiltäckning med bastjänster, säger Willer till danska Ekstra Bladet. Konkret kommer företagen att prioritera framför allt att man fortfarande kan ringa till 112, tillägger han.