41 730 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.
Medan matpriserna fortsätter att stiga blir förpackningarna på butikshyllorna allt mindre. Fenomenet kallas krympflation – och för konsumenterna är det ofta en svår fälla att undvika.
Att pepparkaksburken i år väger 50 gram mindre än förra julen, eller att chokladpåsen har krympt med 75 gram är ofta svårt för konsumenter att upptäcka. Förpackningarna ser kanske likadana ut, men innehållet är mindre – samtidigt som priset i princip är detsamma som tidigare, eller åtminstone inte minskat i samma takt som innehållet.
– Det är jättesvårt när förpackningen ser likadan ut, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, som undersöker livsmedelsprisernas utveckling.
Enligt Matpriskollen handlar krympflation inte bara om nya förpackningsstorlekar. Det verkliga problemet uppstår när jämförelsepriset, alltså priset per kilo eller liter, ökar trots att innehållet minskar.
– Om jämförelsepriset ökat så anser vi att det är krympflation och inte bara ett förpackningsbyte, förklarar Mazur för statstelevisionen SVT.
”Vill inte tappa köpare”
Han konstaterar att fenomenet är både svårupptäckt och svårt att mäta exakt. Men förändringarna har blivit vanligare de senaste två åren – och många konsumenter har börjat reagera.
– När man väl kommer upp till kritiska prisnivåer då köper vi ju inte längre och står man där och inte säljer av sin produkt då måste man göra något annat för prispunkten har blivit för hög. Då kan man minska innehållet istället för att locka tillbaka till konsumenterna.
– I grunden vill man ju inte lura sina köpare, men däremot vill man ju inte tappa köpare heller, bedömer han.
Från dagligvaruhandelns håll ses krympflation som ett sätt att möta prispressen utan att förlora kunder. Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, beskriver det som ett nödvändigt strategival:
– Leverantörerna ser ju att konsumenterna lämnar deras produkter för att de blivit för dyra, och för att komma ned i pris så bestämmer man sig för att minska förpackningsstorleken för att komma under det här kritiska priset.
Motsätter sig ny märkning
För att undvika att betala mer för mindre uppmanar Brynell konsumenter att hålla koll på jämförelsepriset, vilket butiker enligt lag är skyldiga att visa. Men det är inte alltid enkelt i praktiken.
– Man kanske inte kommer ihåg vad varan kostade tidigare, men åtminstone kan man jämföra de olika varumärkena mot varandra, föreslår hon.
På senare tid har det föreslagits att produkter som utsatts för krympflation borde få en särskild märkning – men den idén är Brynell skeptisk till.
– Vi kan tycka att det skulle bli ytterligare en märkning, att det finns andra märkningar som är viktigare att få fram till konsumenten.