MORGONDAGENS DAGSTIDNING – lördag 18 januari 2025

lördag 18 januari 2025

My Son Hunter – filmen Bidenfamiljen helst vill slippa

"My Son Hunter" är varken en renodlad dramatisering eller en strikt dokumentär om klanen Biden och dess förehavanden utan försöker vara lite av varje. Resultatet är emellanåt svajigt, men med ett överraskande plus för det trovärdiga och sympatiska porträttet av presidentsonen.

publicerad 19 oktober 2024
– av Jan Sundstedt
My Son Hunter
Hunter Biden med damsällskap i "My Son Hunter".

Att beskriva My Son Hunter på ett någorlunda objektivt och nyanserat sätt är en utmaning som recensent. Inte minst ur ett strikt filmiskt perspektiv, då filmen på långa vägar inte är en ”vanlig” film utan snarare ett resultat av en lång räcka politiska händelser.


Artikeln publicerades ursprungligen den 23 september 2023.


Händelserna kulminerade med 2020 års dramatiska dokusåpa till amerikanskt presidentval, och har sedan dess har blivit en följetong utan slut. Inte minst med tanke på det amerikanska representanthusets färska beslut att inleda en riksrättsutredning om och kring president Joe Biden, mot bakgrund av klanen Bidens åtskilliga skumraskaffärer man under lång tid varit misstänkt för.

På förhand är det självklart att blåa laget Demokraterna och dess anhängare av ren reflex sågar My Son Hunter jämte fotknölarna – oavsett dess filmiska kvaliteter – precis som det överlag är givet att röda laget Republikanerna, och i synnerhet Trump-anhängare, tar filmen för absoluta fakta.

Regissören Robert Davi har med My Son Hunter strävat efter att synliggöra familjen Bidens tvivelaktiga affärsverksamhet världen över, med speciellt fokus på Hunter Bidens roll och delaktighet i det hela. Givet ämnet har Joe Biden också en stor plats i handlingen.

En berättelse med välkända Biden-ingredienser såsom Burisma och president Porosjenko i Ukraina, Kina och Bohai Harvest, samt en och annan laptop, för att nämna några exempel. Ovanpå det kan vi även lägga till en ordentlig och skön palett av sex och droger.

My Son Hunter
Hunter Biden (Laurence Fox) får tröst av Pappa Joe (John James) i ”My Son Hunter”.

Party, droger och skumraskaffärer

Filmen inleds med orden ”detta är inte baserat på en sann historia…förutom alla fakta”, varpå vi som första scen hamnar mitt i Antifa- och BLM-upploppen cirka 2019, inklusive dramatiserade nyhetsinslag. Vi får sedan äran att följa med Hunter Biden (Laurence Fox) till en strippklubb av det flådigare slaget. Han beger sig där raskt till sin givna plats i VIP-rummet, tillsammans med den vanliga floran av mer eller mindre suspekta figurer.

Hela sällskapet hamnar snart i Hunters lyxsvit på berömda Los Angeles-hotellet Chateau Marmont. ”John Belushi died here. He had a lot of demons”, kommenterar Hunter Biden hotellets historia till filmens kvinnliga huvudkaraktär Grace Andersson (Emma Gojkovic), i ett utslag av självreflektion.

Grace, en dansare och eskort som vi först såg i filmens inledande kravallscener, fångar snabbt Hunters uppmärksamhet. Hon spelar i mångt och mycket publikens roll, när hon från Hunter får höra om alla de suspekta affärer han medverkat i. Lejonparten på uppdrag av pappa Joe (John James), med syfte att, bland annat, säkra avtal med kinesiska och ukrainska energibolag.

Duon inleder snart ett förhållande, en relation som guidar åskådaren genom en snårig mylla av korruption, girighet, förakt för den lilla människans utsatthet och globalistisk profithunger, allt med familjen Biden i centrum. Det hela blandas med tillbakablickar över Hunters liv, som ju längre filmen lider framstår som en tragisk Faustliknande figur i händerna på sin far Mephistopheles.

My Son Hunter
Pengaregn över Hunter och Joe Biden efter ännu en lyckad deal i ”My Son Hunter”.

Spretig ton

Att beskriva regin av mångfacetterade Robert Davi är inte det lättaste. Till stor del har det att göra med det något röriga manuset, som är en salig mix av fakta, spekulationer och teorier. Källmaterial råder det ingen brist på, då historien om Hunter Bidens laptop – inklusive den medföljande mörkläggningen av såväl medströmsmedier som plattformar som Facebook och X/Twitter – är numera välkända.

Den som förväntar sig en ny Alla Presidentens Män eller The Wolf of Wall Street lär emellertid bli besvikna. Robert Davi har många egenskaper jag respekterar men någon Scorsese är han inte. Överlag är dock regin tillräckligt kompetent och allt annat än ett hafsverk – oaktat den förhållandevis låga budgeten på cirka 30 miljoner kronor.

Problemet ligger snarare i filmens försök att vara både spelfilm och dokumentär. Spelfilmsdokumentär är måhända en form av försök till beskrivning av projektet. Värt att nämna är också att Robert Davi till och från avsiktligt bryter den så kallade ”fjärde väggen”. Något som bidrar till filmens emellanåt spretande stil.

Robert Davi Jan Sundstedt
Regissören Robert Davi tillsammans med Nya Dagbladets skribent och reporter.

Laurence Fox skiner

Fotot får klart godkänt, mycket tack vare det tacksamma och kloka valet av bildförhållande. Det bredsmala formatet 2.39:1 gör att filmen trots allt får en aura av filmisk äkthet istället för tv-filmskänsla. Någon biopremiär är emellertid bara att glömma. För detta avseende är filmen alldeles för kontroversiell och farlig för räddhågsna filmbolagsbossar.

Det som utöver bildformatet höjer filmen ytterligare ett snäpp över medel, är Laurence Fox i rollen som Hunter Biden. Det är ett personporträtt som väcker förvånansvärt mycket sympati för en man som träffande nog kallar sig själv för en ”royal fuck up”. I ett mer eller mindre konstant tillstånd av alkoholdimma och drogrus är Laurence Fox tolkning av Hunter Biden en öppen bok av ånger och egodrivet skryt. Ena sekunden sörjer han sin biologiska mors och lillebrors död, för att i nästa se sig som Grandmaster Flash inom affärsvärlden.

Även John James som Joe Biden gör det bra. Till skillnad från vad någon kanske skulle tro, gestaltas good ol’ Joe inte som en förvirrad och senildement marionett. Snarare tvärtom som en vaken, medveten och listig politiker och affärsman. Förvisso med fingrarna i mången syltburk men någon imbecill är han här inte. I vissa scener framstår han även som en brydd far till trasige Hunter.

Övriga skådespelarinsatser är alltifrån njae till godkänt. Utöver nämnda Grace återfinns en Secret Service-agent vid namn Hound (Gina Carano), i myllan av karaktärer tillhörandes kategorin godkänt. Resterande gör vad som förväntas av manuset men inte så mycket mer.

Som stickspår kan nämnas att Carano nyligen fått sparken från Star Wars-spinoffen The Mandalorian. Detta då hon på sociala medier ventilerat politiskt inkorrekta åsikter. Ett tilltag som inte uppskattades av Disney-koncernen.

 

Tveksamt se-om-värde

Filmen är producerad av The Unreported Story Society och distribuerad av Breitbart TV – två bolag med uttalad support för Donald Trump. Detta bidrar naturligtvis starkt till att filmens kritiker reflexmässigt viftar bort filmen och stämplar My Son Hunter som ”kass, usel och full av MAGA-lögner och konspirationsteorier”.

My Son Hunter är emellertid vare sig kass eller usel utan tvärtom sevärd. I synnerhet för den som har minsta intresse för geopolitik och skandaler. Som jag nämnde inledningsvis är det samtidigt en film som definitivt är knepig att recensera. Det är absolut inget mästerverk, men som tidsdokument och provokativt projekt samtidigt högst intressant. Slutresultatet blir dock en film man nog inte ser om en gång per år, då underhållningsvärdet i detta avseende är något lågt.

Även om de händelser som skildras är dramatiserade, är den ständigt växande listan över lagbrott och skrupelfria aktiviteter kopplade till Hunter Biden, en påminnelse inte bara om hur en förstklassig dagdrivare utvecklades till en viktig kugge i en nutida politisk skandal, utan också hur ett korrupt medielandskap skyddade familjen Biden i samband med det amerikanska presidentvalet 2020.

Tills dess att filmen (föga troligt) plockas upp av en streamingtjänst finns My Son Hunter för den hugade och nyfikne att finna på filmens hemsida mysonhunter.com.

 

Jan Sundstedt

My Son Hunter
My Son Hunter - 2022 US poster.

Regi: Robert Davi
Manus/story: Brian Godawa och Phelim McAleer
Producent: Phelim McAleer
Längd: 95 minuter
Svensk premiär ?

I rollerna (urval).
Laurence Fox
John James
Gina Carano
Emma Gojkovic
Jay Lim

En hyllning till en av filmmusikens obestridliga giganter

Den utsökta dokumentären "Music by John Williams" är ett starkt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

publicerad Idag 9:14
– av Jan Sundstedt
Music by John Williams
Filmmusikens GOAT - John Williams

I dokumentären Music by John Williams, regisserad av Laurent Bouzereau, belyses en av den orkestrala filmmusikens mest obestridliga giganter, hans längre än 60-åriga karriär, och den personliga resan bakom hans tidlösa verk.

Detta är inte bara en film om en kompositör, utan ett djupt känslosamt porträtt av en man vars livsverk förändrat hur vi upplever film.

John Williams var 45 år gammal när han gjorde musiken till den allra första Stjärnornas Krig-filmen. I en ålder då många tror att deras bästa tid är sedan länge förbi, var han bara på väg att bli varm i kläderna…

En resa genom musikhistorien

Music by John Williams är en hyllning till John Williams otroliga livsverk. Från hans första stapplande steg i musikens värld som jazzpianist i New York, till hans genombrott som filmkompositör i Hollywood, får vi följa en man vars passion för musik format hela filmindustrin.

Genom intervjuer med nära samarbetspartners som Steven Spielberg och George Lucas, får vi en inblick i hur hans melodiska geni förädlade verk som Stjärnornas Krig, Indiana Jones och Schindler’s List. Spielberg beskriver deras samarbete som ”Ett av mitt livs största privilegier”.

Det är fascinerande att upptäcka hur Williams ofta skapar teman som kopplas till specifika karaktärer, vilket låter publiken intuitivt associera en scen med en viss karaktär – ibland även när denne inte ens är närvarande i själva scenen.

Laurent Bouzereau tar oss även bortom filmduken och utforskar Williams karriär som orkesterdirigent och hans bidrag till den klassiska musikscenen. Vi får höra om hans kompositioner för olympiska spel och presidentskap, liksom hans insatser för att förnya intresset för symfonisk musik bland nya generationer.

Music by John Williams
Steven Spielberg och John Williams i djupa tankar. Foto: Imdb

Ödmjuk och anspråkslös

Trots sitt enorma arv framstår Williams som en ödmjuk och anspråkslös man, något som dokumentären skickligt fångar. Hans djupa kärlek till musiken lyser igenom i varje intervju och varje scen.

Bouzereau väver även in mindre kända aspekter av Williams liv, som förlusten av hans första hustru, Barbara Ruick, 1974. Denna tragiska händelse berörs kort men ärligt, utan att ta fokus från Williams kreativa drivkraft samt känsla för vad som passar en specifik films ton.

Det är tydligt att han har en djup intuitiv förståelse för musikens roll i berättandet, trots att han själv öppet medger att film som medium – hur lustigt och märkligt det än må låta –  aldrig riktigt fångat hans intresse.

Music by John Williams
John Williams i sitt bästa element – framför en välskolad orkester. Foto. Imdb

Mästerlig iscensättning

Dokumentärens estetik fångar John Williams anda på ett nästan magiskt sätt. Scener med orkestrar som spelar hans musik varvas med arkivmaterial och nyskapande animationer som visualiserar hans noter på ett unikt sätt.

Bouzereaus val att låta Williams själv berätta om sina kompositioner, kompletterat med intervjuer av musiker och filmproducenter, skapar en upplevelse som är lika informativ som emotionellt gripande.

Särskilt kom jag att uppskatta de inslag där mer personliga detaljer träder fram. Exempelvis anekdoten om hur Williams skrattade åt den tillfälliga filmmusiken (på engelska ”temp music”) i Hajen, innan han raskt ersatte den med sina egna ikoniska toner. Toner som det inte nog kan poängteras bidrog till filmens braksuccé, samt rejält förhöjde filmens äventyrliga stämning.

Music by John Williams är inte bara en film om en person, utan ett ode till en hel konstform. John Williams kompositioner har förmågan att förvandla rädslor till hopp, sorg till styrka och fantasi till verklighet.

Via dokumentären får vi inte bara en djupare uppskattning för hans konstnärliga skicklighet, utan också en påminnelse om musikens kraft att beröra och förändra oss.

En hyllning till ett tidlöst arv

På ett personligt plan kan jag inte med ord beskriva hur mycket denne fantastiska mans kompositioner betytt.

Från det att en som 10-åring, fastnaglad i en inte helt oöm biofåtölj på ett fullproppat Rigoletto, översköljdes av de inledande tonerna i ledmotivet till Stjärnornas Krig, var min fascination för allting film predestinerad. Fast i beundran för den magiska och förtrollande musik som i mångt och mycket format mitt filmälskande liv.

Detta är en film som bör ses av alla som någonsin har blivit rörda av tonerna från en orkester eller mäktiga melodier på bioduken. John Williams må vara snart 93 år (f. 8 feb. 1932), men hans arv kommer leva vidare i generationer.

Music by John Williams är ett måste för alla som älskar musik, film och mänsklig kreativitet i största allmänhet.

 

Jan Sundstedt

John Williams
Music by John Williams - 2024 Disney+ promo artwork

Regi: Laurent Bouzereau
Producenter: Sara Bernstein, Frank Marshall, Ron Howard, Brian Grazer, Steven Spielberg, med flera.
Musik: Ja, vem kan stå bakom den, månntro...

Music by John Williams finns för närvarande att beskåda via streamingtjänsten Disney+

The Matrix – 25 år senare

Legendariska och banbrytande "The Matrix" firar - tro't eller ej - i år 25 år på tronen som en de främsta actionladdade science-fiction-filmerna genom tiderna. Actionsekvenserna står sig skyhögt än idag och filmens många budskap kan (tyvärr) inte sägas vara mindre aktuella i vår nutid utan snarare tvärtom.

publicerad 25 december 2024
– av Jan Sundstedt
The Matrix
"Free your mind..." är ett av budskapen i 25-årsjubilerande "The Matrix".

Bröderna Larry och Andy (numera Lana och Lilly…) Wachowskis ikoniska kaninhåls-epos The Matrix firar 2024 hela 25 år. Dess tankeväckande och ögonöppnande manus, kombinerat med banbrytande actionsekvenser och revolutionerande specialeffekter, har säkerställt att filmen över tid erhållit en kultstatus modell episk.

Utöver att vara mumma rent visuellt och särdeles underhållande, förändrade The Matrix därtill actiongenren som sådan. Genom att kombinera kung fu-inspirerad koreografi och avancerad CGI, inklusive den vid tidpunkten revolutionerade ”bullet time”-effekten (som snabbt blev ikonisk och imiterats otaliga gånger), med filosofiskt tankegods, bröt filmen ny mark för en nutida generation.

Jean Baudrillards åskådliggörande verk ”Simulation and Simalacra” (1981) – som för övrigt var mer eller mindre obligatorisk läsning för såväl skådespelare som besättning bakom kameran – hade betydande styrning på brödernas manuskript. Japansk manga, inte minst Ghost in the Shell (1995), var ävenledes en viktig ingrediens på filmens utveckling. Inspiration togs även från författaren Philip K. Dicks tankegods, samt cyberpunkgenren som helhet – inklusive William Gibsons ”Neuromancer”.

The Matrix kan också ses som en hyllning till Lewis Carrolls ”Alice i Underlandet”, och faktum är att det likaså finns referenser till Karl Marx, Franz Kafka, Zen och Homeros ”Odyssén”. Detta breda spektrum av kulturella och filosofiska influenser gör filmen till en unik smältdegel av idéer, med en intellektuell tyngd som få actionfilmer kan mäta sig med, och som påverkat hur vi idag ser på och resonerar kring teknologi och kontroll.

The Matrix Wachowski
Bröderna Andy och Larry Wachowski – sedermera Lana och Lilly Wachowski. Foto: Imdb.

The Matrix…

Handlingen kretsar kring Thomas Anderson (Keanu Reeves), en till synes ordinär programmerare och hacker med aliaset ”Neo”. Hans liv tar en dramatisk vändning när han kontaktas av de mystiska Morpheus (Laurence Fishburne) och Trinity (Carrie-Anne Moss), som påstår att verkligheten han lever i är en illusion skapad av maskiner. Neo upptäcker snart att mänskligheten hålls fången i en simulering kallad The Matrix, och att han själv kan vara ”Den utvalde” med förmågan att förändra allt.

Neo ställs inför ett avgörande val mellan två vägar – en röd tablett, som avslöjar sanningen, och en blå, som låter honom fortsätta leva i okunnighet. Hans beslut att välja det röda pillret, för honom in i en adrenalinfylld kamp mot de mäktiga ”Agenterna”, inne i programvaran. I synnerhet Agent Smith (Hugo Weaving) – inklusive hans lika hotfulla kollegor – är fast beslutna att  försvara The Matrix med alla till buds stående medel och knep.

Samtidigt tränas Neo i alla upptänkliga varianter av stridskonst, kampsport och teknologi för att möta maskinerna i en revolutionär strid om mänsklighetens frihet. Handlingen fördjupas ytterligare när relationer och lojaliteter testas, och publiken dras djupare ner i ett intrikat narrativ fyllt av vändningar…

The Matrix
Röd eller blått piller? Neo (Keanu Reeves) måste välja…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Tankeväckande och intensiv

Banbrytande, är ett ord som kan sägas beskriva The Matrix på lämpligt vis. Wachowskis levererade inte bara en film utan en hel upplevelse. Det är svårt att överdriva syskonduons prestationer som regissörer och manusförfattare. Regin är enastående – tempot balanserar perfekt mellan intensiva actionscener och djupa filosofiska reflektioner. Manusets fokus på existentiella teman och den teknologiska övervakningens faror känns lika aktuellt i dag som 1999.

Actionscenerna, koreograferade av kampsportsexperten Woo-Ping Yuen, är inget annat än mästerliga. Det är tydligt att de fyra månaderna av intensiv träning för skådespelarna betalade sig – varje rörelse är både precist utförd och visuellt imponerande. Keanu Reeves briljerar med sin hängivenhet, Laurence Fishburne imponerar med sin pondus, Carrie-Anne Moss förkroppsligar styrka och grace, och Hugo Weaving skapar en minnesvärd antagonist med sin roll som Agent Smith.

Filmtekniskt är The Matrix ett underverk. De innovativa visuella effekterna, särskilt ”bullet time”-momentet – där kameran fryser tidens flöde och rör sig i slow motion – satte en ny standard för vad som är möjligt på vita duken. Detta grepp har sedan dess kopierats otaliga gånger men aldrig riktigt överträffats. Till detta adderas en genomtänkt användning av färgtoner: den grönaktiga tonen inne i The Matrix förstärker känslan av artificiell verklighet, medan den blåaktiga tonen i den ”verkliga” världen kontrasterar effektivt.

Skådespelarinsatserna är fantastiska. Keanu Reeves är perfekt som Neo – hans blandning av oskuldsfullhet och beslutsamhet gör karaktären trovärdig. Carrie-Anne Moss skapar med Trinity en ikonisk actionhjältinna, och Laurence Fishburne som Morpheus ger filmen en gravitas som lyfter varje dialog. Hugo Weaving som Agent Smith är en studie i kylig precision och blir en rejäl antagonist och nöt att knäcka för filmens protagonist Neo. Bonuspoäng till Joe Pantoliano i rollen som mullvaden och golaren Cypher.

Musiken, med inslag av både techno och orkestrala element, skapar en atmosfär som är lika futuristisk som den är spännande. Don Davis soundtrack fångar perfekt filmens dualitet mellan människa och maskin, mellan frihet och kontroll.

The Matrix
Neo (Keanu Reeves) börjar tro…i ”The Matrix”. Foto: faksimil/”The Matrix”.

Från motstånd till succé

Filmen mötte initialt med viss skepticism från filmbolagen – inte minst då Wachowskis (utöver 1996 års finfina thriller Bound) var relativt oprövade som regissörer. Få kunde ana att filmhistoria var på väg att skapas. Dessutom var Brandon Lee (1965-1993), deras förstahandsval som Neo, tragiskt nog redan bortgången. Andra tänkbara namn som Will Smith, Johnny Depp och Brad Pitt, tackade nej innan rollen (tack och lov) gick till Keanu Reeves.

The Matrix mottogs med öppna armar av både kritiker och publik när den hade premiär 1999. Filmen drog in över 460 miljoner dollar globalt och vann fyra Oscarstatyetter, inklusive bästa visuella effekter och bästa klippning. Dess inflytande sträcker sig långt bortom filmens värld – den har format diskussioner om teknologi, frihet och övervakning i decennier.

Med tiden har många av filmens teman blivit mer aktuella. Koncept som virtuell verklighet och artificiell intelligens, som då kändes som avlägsna sci-fi-idéer, är idag verklighet. Idén om att leva i en ”matris” har också blivit en metafor för sociala och politiska diskussioner, och filmen har blivit ett kulturellt fenomen som fortsätter att engagera och provocera.

Den enorma framgången för filmen ledde till tre uppföljare: The Matrix Reloaded och The Matrix Revolutions (båda släppta 2003) samt den mycket senare The Matrix Resurrections (2021). De två första utökade berättelsen med spektakulära actionscener och filosofiska fördjupningar, medan den senaste filmen mer fungerade som en nostalgisk återkomst till dess universum.

Uppföljarna mottogs med blandade reaktioner men bidrog till att cementera franchisens status som en av de mest inflytelserika inom science fiction.

Minst lika aktuell idag

The Matrix är inte bara en film – det är en filosofisk resa, en visuell fest och en adrenalinkick i ett. Dess varningar om teknologins möjliga kontroll över mänskligheten har fått ökad relevans i dagens samhälle, där AI, övervakning och informationskrig har blivit vardagsmat.

25 år senare är filmen lika sevärd som någonsin – och dess budskap lika viktigt att begrunda. Wachowskis skapade inte bara en film utan en värld som fortsatt fascinerar och inspirerar generation efter generation.

Valfri fysisk version av detta mästerliga opus finner en förslagsvis här och streamaren kan förslagsvis kika in på denna plats. Vilket av pillren väljer Du…

 

Jan Sundstedt

The Matrix
The Matrix - 1999 US One Sheet.

Regi och manus: The Wachowski Brothers
Producent: Joel Silver, The Wachowski Brothers, Dan Cracchiolo, Carol Hughes, Richard Mirisch, m.fl.
Musik: Don Davies
Längd: 136 minuter
Svensk premiär 14 juli 1999

I rollerna (urval).
Keanu Reeves
Laurence Fishburne
Carrie-Anne Moss
Hugo Weaving
Joe Pantoliano
Gloria Foster
Marcus Chong

Våtmarkens vara eller icke vara

Det är med ett lättförståeligt språk som författaren berättar om det viktiga ämnet våtmarker. I boken "Våtmark" samlas många infallsvinklar blandat med humor och allvar, tillsammans med fantastiska fotografier. Det skriver Mikael Rasmussen i sin recension.

publicerad 20 december 2024
Bunkeflo strandängar i Malmö.

Det kom en nyutgiven fin bok utgiven i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta. Det viktiga ämnet som avhandlas i årets bok är våtmarker. Det infinner sig en andaktsstund då jag öppnar den fina bokleveransen och med vetskap att det är en skicklig, mångprisad fotograf tagit många av de fotografier som förekommer i Våtmark – Roine Magnusson. Därav nerven och den gemensamma nämnaren av att vi har mötts en gång i tiden i trästaden Nora för 20 år sedan.

Mycket vatten lär ha flutit i floden sedan dess, men många våtmarker lär ha försvunnit då den biologiska mångfalden har urholkats rejält. Bokens författare biologen och journalisten Anna Froster belyser ämnet från många infallsvinklar där boken bottnar i fakta. Lyrik samt poesi lyfter bokens allvarlighet och bilderna som är tagna av fotograferna Patrik Larsson och Roine Magnusson förstärker och ger oss som läsare en större förståelse för vad en våtmark är. Både ur Naturskyddsföreningens betydelse men också ur verklighetens betingelser.

Det är dock en aning märkligt att med vetskap av hur viktiga våtmarker är samt att frågan har haft olika betydelsepunkter under många år så fortsätter ändå miljöförstöringen, och medvetenheten är lågprioriterad.

Låt oss nämna att för cirka 30 år sedan gick undertecknad en miljöpilotsutbildning under namnet Barnens Rätt och Agenda 21 där vi genomförde olika temaarbeten. Exempelvis arrangerades en inom- och utomhus rockkonsert med frågor som då var nya och helt främmande för gemene man, som exempelvis kretsloppstänkande och Svanenmärkning. Vi minns att det även skapades reklamjinglar med syfte att höja kunskapsnivån, men det landade i ganska pinsamma sammanhang där Lennart Svan och Gunde Svan fick göra Svanenmärkningen mer förståelig med en underton av humor, ironi och namnigenkänning.

Nu har det alltså gått 30 år sedan dess och Naturskyddsföreningen ser allvaret i att kunskapen gällande våtmarker har sjunkit till en så låg nivå att det dessutom är underlag för att skapa en bok med dess tema.

Det är med bra liknelser, god humor, välskrivet språk och välavvägt allvar uppbyggt av fakta, lärde män och kvinnor som vi så här i läsflitens lampa kan ta del av årets kanske viktigaste bok i ämnet våtmark.

Det är med ett lättförståeligt språk som Froster närmar sig oss läsare. Läsaren erbjuds även drama och poesi och allt detta ger mersmak där läsglädjen tillfredsställs. Men det är med vetskap av bildernas tillkomst som infallsvinklarna blir extra kryddade. För oss som minns Nils Holgerssons Underbara Resa i nytappning av den fantastiske fotografen Roine Magnusson som även i denna bok fångar, fördjupar och därmed förmedlar samt förstärker bildspråkets verkshöjd det Frosters textbudskap vill lära oss.

Det handlar om våtmarkens vara eller icke vara i existerande och fungerande funktion att binda koldioxid, vara en samlingsplats för naturens hemligheter, att rena och leda vatten till havet och på sikt skapa torv. Utdrag ur boken Våtmark sid. 147:

Det var en apokalyptisk känsla att stå där, ett plant jätteområde utan ett grässtrå, genomskuret av djupa diken. Kors och tvärs åkte grävmaskiner som jätteinsekter och bröt upp torv. Det är så oförståeligt, att man i modern tid dikar ut…

Nina Siemiatkowski, grundare av hållbarhetsplattformen Milkywire, uttrycker att havet, floder och sjöar har stor potential för koldioxidborttagning men är underutforskad. Ja, det är på många sätt detta ämne går att reflektera över och känslan blev så stark så vi kände oss inspirerade att kontakta den ena av bokens fotografer, Roine Magnusson. Trots att det är 20 år sedan vi möttes, samtalade och möttes i fina ordväxlingar så minns vi varandra som att det vore igår. Magnusson uttalade en reflektion av hur allt utarmas, urholkas och säger att kanske är detta hans sista bok som är möjliggjord genom Bonnier Faktas förlag. Enligt Natursidan.se firade Roine i år 30 år som yrkesfotograf och 2024 blev ett av hans mest spännande fotoår hittills med prisutdelningar personliga projekt och besök vid platser som han drömt om sedan barnsben.

Ytterligare ett utdrag ur boken med begivet tillstånd av Naturskyddsföreningen sid. 223:

Varför är våtmarker så viktiga? Ibland kallas våtmarker för naturens njurar. Våtmarker stoppar upp vattenflöden och hjälper till att filtrera och rena vattnet. Men våtmarker bidrar också med många andra nyttor. De motverkar klimatförändringar genom att binda stora mängder kol, de ökar grundvattenbildningen, buffrar mot översvämningar och skyddar mot torka. Våtmarker är ovärderliga miljöer för att upprätthålla den biologiska mångfalden i Sverige. De är livsmiljö för minst 600 rödlistade arter och många av dessa är helt beroende av våtmarksmiljöer för sin överlevnad. Sist men inte minst – våtmarker bidrar med konkreta naturnyttor som gynnar oss alla – vem tycker inte om hjortron och tranbär?

Heliga förbund har brutits flera och många gånger om. Heliga förbund med moder natur till kontakten med skapelsen jorden, naturen med alla de beståndsdelar som är nödvändiga och uppkomsten till allt liv på jorden. Vi har stulit, plundrat och utarmat allt det som krävs för att vi ska kunna leva på denna planet.

Ja, det här med våtmark kan vi därmed konstatera vara värd sin vikt i guld och det kändes i all den stund som boken djupdök ner i Artist Razz brevlåda. Vi avslutar denna reflektion med orden; läs boken, njut av bilderna och landa i lärdomarna gällande våtmarkens vara eller icke vara – det är ett uträtat frågetecken!

 

Mikael Rasmussen alias Artist Razz

Våtmark

Författare: Anna Froster
Fotograf: Patrik Larsson Roine Magnusson

ISBN: 9789178876488

Förlag: Bonnier Fakta och Naturskyddsföreningen

Bokrecension: Den gyllene dalen – en tidlös konstsaga om kraften i drömmar

Har du varit i dalen som glimmar, där småfolk och småkryp i bäckarna simmar? Det är en magisk dal, där du kan göra allt du drömt om och som är perfekt bara genom att finnas till. Kulturredaktionen har läst och sammanställt recensioner av Malin Sellergrens nya allåldersbok.

publicerad 13 december 2024
– av Redaktionen
Illustration: Malin Sellergren