Mellan 2017 och 2023 har överdriven internetanvändning ökat bland finska ungdomar, enligt finska Institutet för hälsa och välfärd THL. Ökningen visar sig vara särskilt påtaglig bland flickor.
Med begreppet ”överdriven internetanvändning” syftar THL på sådan användning som ”tar mycket tid i anspråk, som är svår att begränsa och som orsakar problem för användaren”. Det kan handla om sociala medier, spel eller att titta på diverse filmer. För att mäta användningen har man använt enkäten Hälsa i skolan.
Den överdrivna internetanvändningen har ökat bland alla finska ungdomar, men ökat betydligt kraftigare bland flickor än pojkar. Bland annat mer än fördubblades förekomsten bland flickor på gymnasiet och nästan fördubblades bland flickor i de övre årskurserna i grundskolan.
– Det är svårt att med säkerhet säga varför just flickors överdrivna internetanvändning har ökat kraftigt. En möjlig orsak är att flickorna använder sociala medier mer, säger Olli Kiviruusu, forskningschef vid Institutet för hälsa och välfärd TH, i ett pressmeddelande. På motsvarande sätt är det vanligare att pojkar spelar på nätet och där har det kanske inte skett en lika betydande ökning.
”Skadliga effekter på koncentrationen”
Undersökningen visade att det finns samband mellan överdriven internetanvändning och psykiska problem. Den visade också att det finns en ökad risk för sömnstörningar och minskad fysisk aktivitet, eftersom tiden framför skärmen skäl tid från dessa och andra viktiga aktiviteter. Det fanns även samband mellan överdriven användning av internet och studiesvårigheter, samt kopplingar till inlärnings-, minnes- och koncentrationssvårigheter.
– Till exempel kan internetanvändningen leda till att man sover mindre, och när man är trött påverkas inlärningen och den koncentration och uppmärksamhet den kräver. Å andra sidan kan de som har utmaningar med inlärningen bli frustrerade över studierna och hitta miljöer på internet som låter dem uppleva framgång och givande aktiviteter, säger Kiviruusu och fortsätter:
– Resultaten är dock i linje med den allmänna oron över att överdriven internetanvändning kan ha skadliga effekter på koncentrationen, uppmärksamheten och därmed också lärandet.