Outland: Sci-fi-klassikern som inte fått det erkännande den förtjänar

Sci-fi-klassikern "Outland" får höga betyg för handling, effekter, rollbesättning och musik. Tonen faller mycket inom ramarna för vad recensenten Jan Sundstedt betraktar som en kusin till filmen "Ailen" och menar att det är en film som inte fått den berömmelse den förtjänar.

publicerad 15 maj 2021

Som ett slags uppföljare till min förra recension om ”Alien” beslöt jag mig för att återstifta bekantskapen med filmen ”Outland” (i Sverige döpt till ”Operation Outland”) från 1981. Detta för att jag länge haft känslan av att den är ett slags kusinfilm till ”Alien” samt innehåller mycket av samma ton.

Som filmintresserad tonårsparvel blev jag varse om detta mini-mästerverk våren 1982. Vad som fångade mitt intresse för ”Outland” var som så ofta först och främst bioaffischen. Ingen annan än Sean Connery! Iförd sheriff-outfit och med hagelbrakare i näven, redo att leverera rättvisa. Igen: Sean Connery. Original-007! Dessutom mot bakgrund av den djupa rymden. Jag hade vid denna tidpunkt redan hunnit utveckla ett nästan maniskt intresse för ”James Bond” och ”Star Wars”. Så här fanns möjligtvis en kombination gjord i himmelriket. James Bond + science-fiction = måste ju bara vara hur bra som helst! Jodå: ”Outland” var och är (fortfarande) en mycket bra och spännande film.

Handlingen utspelar sig på Jupiters tredje största måne: Io (Eye-O). Månen i sig är inget påhitt utan den heter så på riktigt. Jupiter lär för övrigt ha så många som 79 (kända) månar. Filmen börjar med en storslagen vy över delar av Io och vi får därefter ta del av fantastiska så kallade ”tracking shots” över en månbas och (vad som visar sig vara) en gruvkoloni. Nej, inte Lundin Mining, men väl företaget Con-Amalgamate som utvinner någon slags mineral som sedan skeppas till jorden. Arbetarna jobbar på ettårskontrakt och tjänar väldigt bra med pengar mot att de får jobba häcken av sig. Vilket många också gör. Bokstavligt talat.

Vi får härnäst bevittna en synnerligen otäck ”arbetsplatsolycka”. En av gruvarbetarna får nämligen för sig att han har spindlar inuti sin rymddräkt och vederbörande gör (i panik) det fatala mittaget att slita loss en av de livsuppehållande slangarna som bidrar till att det går att jobba i ”zero atmospheric pressure”. Tragiskt för den inblandade, men inget utöver det vanliga. Om det inte vore för att denna typ av olyckor/självmord ökat dramatiskt senaste tiden…

Vi får i nästa scen stifta bekantskap med marshal William T. O’Neil (Sean Connery), hans fru Carol (Kika Markham) och son Paul (Nicholas Barnes) vid frukostbordet. Vi får lite bakgrundsfakta såsom att familjen nyligen anlänt till Io och att O’Neils uppdrag där ”is a lousy assignment”. Vi kan också ana att O’Neil är en (för arbetsgivare) ”jobbig” person. Det vill säga en som inte hela tiden jamsar med och som dessutom har mage att besitta någon form av yrkesstolthet och inte tål orätter och orättvisor – oavsett vilken samhällsklass eventuell kanalje besitter. Here is wisdom!

Härnäst följer ännu en ”olycka” (fantastiskt snyggt iscensatt och filmat av regissören Peter Hyams samt fotografen Stephen Goldblatt). Vi som åskådare v-e-t att något kommer att hända, när vi får följa en synnerligen påtänd arbetare lalla igenom omklädningsrummen och sedermera in i hissen som för gruvarbetarna ner till gruvorna. Tips: Åk inte hiss ner till gruvområdet på Io utan ”pressure suit”…

O’Neal börjar nu ana ugglor in the moss och inleder en undersökning utav dödsfallen. En undersökning som leder till ljusskygga knarkaffärer, ända in i den lokala maktens korridorer på Io samt högre upp i hierarkin. Detta ses givetvis inte med blida ögon av den korrumperade ledningen, som sätter ett pris på O’Neils huvud.

I mitt tycke ärOutland” en utomordentligt välgjord sci-fi-thriller och gravt underskattad av så kallade kännare och tyckare. Den har spänning, stämning, drama och fantastiska specialeffekter. Filmen har ett bra och intressant manus och styrs av en handfast regissör. Skådespelarna är grymt duktiga i sina roller och filmen är väl castad. Återigen: ”Outland” har som sagt Sean Connery i huvudrollen! Jag kanske tjatar om detta faktum men läsaren ska då ha i åtanke att enligt mig är Connery den främste filmstjärnan genom tiderna och en utomordentligt bra skådespelare.

Övrig rollbesättning är som sagt inte dålig den heller. Filmens huvudantagonist Sheppard spelas av Peter Boyle (”Malcolm X”, ”The Shadow”, ”Taxi Driver”). Måhända ger inte filmens manus Boyles golf-glade gruvchef Sheppard vare sig så mycket att göra eller så värst mycket bakgrundsstory. Boyle spelar dock sin vana trogen sin roll till fulländning och gör vad han kan av materialet. Bra så!

Frances Sternhagen (”Misery”, ”Raising Cain”) spelar gruvans chefsläkare Dr. Lazarus. En intressant karaktär av två skäl: 1. Hon blir O’Neils allierade och INTE något blaha-blaha ”love interest” vid sidan av hans äktenskap – nej. Dr. Lazarus blir en trogen allierad som de facto gör skillnad. Utan att för den sakens skull bli en (av idag) Hollywood-klyscha (läs; en Mary Sue som vet och kan göra precis allt). Dr. Lazarus är även hon stor i truten och kan såväl ge som ta en verbal smocka. 2. Karaktären är en verklig person/kvinna och ingen pinnsmal fotomodell med ankläppar. En välskriven karaktär helt enkelt. Oavsett kön. Sådant uppskattar jag.

Filmens inledande deputy marshal Sgt. Montone spelas av ingen mindre än James B. Sikking. Ni vet SWAT Team-chefen Sgt./Lt. Hunter från ”Hill Street Blues”. En av mina favoritkaraktärsskådespelare, som aldrig gör bort sig i en roll.

Regissör till ”Outland” är Peter Hyams. Hyams gjorde sig ett ganska så stort namn på 70- och 80-talet med filmer som ”Capricorn One”, ”The Star Chamber” och ”2010”. Peter Hyams är en multibegåvad herre som förutom regissörsrollen även hanterat kameramannens (director of photography) roll till vissa av sina filmer. Till ”Outland” har Hyams även skrivit manuset. Ett manus som må ha smärre brister men det är intensivt, spännande, visuellt engagerande och innehåller enligt mig tillräckligt utmejslade karaktärer för att fånga i alla fall mitt intresse.

De visuella effekterna är fantastiska och håller i mitt tycke fortfarande. Special effects-geniet John Stears – som bland annat jobbat med x antal James Bond-filmer och ”Star Wars” – och hans team gör underverk med sina trovärdiga modeller, förgrundsminiatyrer, optiska effekter och övrigt analogt godis. John Mollos kläddesign ser äkta och verklighetstrogen ut – precis som i ”Alien”. För övrigt jobbade Mollo inledningsvis med ”costume design” till just ”Alien”. Här är ännu en koppling mellan ”Outland” och ”Alien” enligt mig; filmens utseende och visuella look. Rymddräkterna, rymdfärjan i filmen, gruvans såväl exteriör som interiör. Precis som i ”Alien” är det skitigt, använt och osar utarbetad och utnyttjad arbetarklass lång väg.

Musiken är återigen skriven av geniet Jerry Goldsmith. Karln hade magiska dirigentfingrar och en unik känsla för vad som rent musikaliskt passar till en specifik film. ”Outland” är inget undantag. Enligt mig hade Jerry Goldsmith kanske den bredaste paletten vad gäller känslan för filmmusik.

Ytterligare ”Alien”-koppling: Musiken i ”Outland” befinner sig i mitt tycke emellanåt i samma ljudbildsmässiga universum som ”Alien”. Kanske inte så konstigt då det är samma kompositör och det faktum att det endast skiljer ett par år mellan filmerna.

Ett sista argument att lägga till redan nämnda, varför jag ser ”Outland” och ”Alien” som kusinfilmer, är själva bakgrunden till ”Outland”. Nämligen mineralutvinningen ur gruvorna på Io. I ”Alien” fraktar Nostromo hem mineralmalm. I ”Outland” utvinns mineralmalm. Visst, det är olika bolag men kanske samarbetar dessa? Weyland-Ytani i ”Alien” och Con-Amalgamate i ”Outland”. Jag vill tro det och tanken roar.

Filmen nominerades 1982 för en Oscar (Best Sound) samt vann en så kallad ”Saturn Award” (Bästa Skådespelerska, Frances Sternhagen). Sean Connery nominerades i samma tävling för bästa manliga huvudroll.

Tyvärr gick inte ”Outland” så bra rent ekonomiskt som man hoppats på vid filmens ursprungliga release. Den tjänade sina pengar men var långt ifrån en så kallad ”blockbuster”. Vilket gjorde inte minst Sean Connery besviken, för detta var en film han trodde mycket på samt pushade för. Han lovprisade Peter Hyams som regissör och berömde filmens manus samt hade enligt utsago en bra tid under inspelningen.

 

Detta med varför vissa filmer får sin publik medan andra – enligt mig – bättre filmer inte får det, är en av filmhistoriens största gåtor. Du kan dock göra ditt för att ställa detta till rätta och redan ikväll göra ditt yttersta för att se just ”Outland”. Om du är ett fan av science-fiction, thrillers och mystery/suspense eller bara råka uppskatta välgjord och välspelad film i största allmänhet ska du se den.

Tro mig; du blir inte (!) besviken.

Betyget blir en stark 4 av 5 möjliga!

 

Jan Sundstedt


Outland är en brittisk science fiction-film från 1981, skriven och regisserad av Peter Hyams, med bland andra Sean Connery, Peter Boyle och Frances Sternhagen i rollerna.

Filmens arbetstitel var "Io" men ändrades eftersom folk kunde tro att det stod för siffran 10, eller "lo" ("low").

Speltiden är 109 minuter.

 


Liknande artiklar: