Outland: Sci-fi-klassikern som inte fått erkännandet den förtjänar

Science fiction-filmen "Outland" får höga betyg för foto, effekter, rollbesättning och musik. Tonen faller mycket inom ramarna för vad recensenten Jan Sundstedt betraktar som en kusin till klassiska "ALIEN" och menar att det är en film som inte fått den berömmelse den förtjänar.

publicerad 15 maj 2021
- av Jan Sundstedt
Outland
"Outland" och dess miljö påminner om den i "ALIEN".

Som uppföljare till min recension om Alien beslöt jag mig för att återstifta bekantskapen med filmen Outland (i Sverige Operation Outland) från 1981. Detta då jag är av uppfattningen att filmen är ett slags kusinfilm till Ridley Scotts konstverk och innehåller mycket av samma ton.

Som filmintresserad tonårsparvel blev jag varse om detta osjungna mästerverk våren 1982. Vad som fångade mitt intresse för Outland var som så ofta bioaffischen. Ingen annan än Sean Connery. Original-007 i rymden. Iförd sheriff-outfit och med hagelbrakare i näven, redo att leverera rättvisa.

Jag hade vid denna tidpunkt hunnit utveckla ett närapå maniskt intresse för James Bond samt Stjärnornas Krig. Så här fanns möjligtvis en kombination gjord i himmelriket – James Bond och science-fiction.

Handlingen

Filmen utspelar sig på Jupiters tredje största måne: Io (Eye-O). Månen i sig är inget påhitt utan existerar. Filmen börjar med en storslagen vy över delar av Io och vi får därefter följa månlandskapet tills vi hamnar vid vad som visar sig vara en gruvkoloni.

Inte Lundin Mining men väl företaget Con-Amalgamate, ett gruvbolag som utvinner mineraler för vidare leverans till moder jord. Arbetarna jobbar på ettårskontrakt och tjänar bra med pengar mot att de jobbar bakdelen av sig. Vilket många också gör – bokstavligt talat.

Outland
Sean Connery i samspråk med regissör Peter Hyams.

Filmen inleder med en otäck och blodstänkt scen. En arbetare får för sig att han har spindlar inuti rymddräkten sin, och gör i panik det fatala misstaget att slita loss en av de livsuppehållande slangarna, vilket får ödesdigra konsekvenser. Om det inte vore för att denna typ av olyckor/självmord ökat dramatiskt senaste tiden…

I nästa scen stiftar vi bekantskap med marshal William T. O’Neil (Sean Connery), hans fru Carol (Kika Markham) och sonen Paul (Nicholas Barnes). Familjen har nyligen anlänt till Io och O’Neils uppdrag är ett “lousy assignment“. Vi kan också ana att O’Neil är en, för arbetsgivare, “jobbig” personlighet. En som inte hela tiden jamsar med och till råga på allt har mage att besitta yrkesstolthet och inte accepterar korruption och orättvisor.

Härnäst följer ännu en “olycka”. Vi som åskådare vet att något kommer att hända, när vi får följa en synnerligen påtänd arbetare lalla igenom omklädningsrummen och in i hissen som för gruvarbetarna ner till gruvorna…

O’Neal börjar nu ana ugglor in the moss och inleder en undersökning av dödsfallen. En undersökning som leder till ljusskygga knarkaffärer, ända in i den lokala maktens korridorer på Io, samt högre upp i hierarkin. Detta ses givetvis inte med blida ögon av den korrumperade ledningen som sätter ett pris på O’Neils huvud.

Sean Connery

Outland en utomordentligt välgjord sci-fi-thriller. Den innehåller spänning, stämning, drama och fantastiska specialeffekter. Filmen har ett välskrivet tillika realistiskt manus och styrs av en handfast regissör. Skådespelarna är utmärkta över hela linjen. Outland har som sagt var Sean Connery i huvudrollen, vilket tål att upprepas. Enligt mig är Connery den främste filmstjärnan genom tiderna och en sjusärdeles magnifik skådespelare.

Outland
Mystiska dödsfall hopar sig i… Outland.

Övrig rollbesättning går inte av för hackor. Filmens huvudantagonist Sheppard spelas av Peter Boyle (Malcolm X, The Shadow, Taxi Driver). Boyle spelar sin vana trogen sin roll till fulländning och gör vad han kan av materialet.

Frances Sternhagen (Misery, Raising Cain) spelar chefsläkare Dr. Lazarus. En intressant karaktär av två skäl: Hon blir O’Neils allierade och inte någon klyschig affär vid sidan av hans äktenskap . Dr. Lazarus blir en trogen allierad som gör skillnad. Likt O’Neil är hon stor i truten och kan såväl ge som ta en verbal smocka. 2. Karaktären är en verklig person/kvinna och ingen pinnsmal fotomodell med ankläppar. En välskriven karaktär helt enkelt. Oavsett kön.

Filmens inledande deputy marshal Sgt. Montone spelas av ingen mindre än James B. Sikking. SWAT Team-chefen Sgt. Lt. Hunter från Hill Street Blues. En av mina favoritkaraktärsskådespelare, som aldrig gör bort sig i en roll.

Regissör till Outland är Peter Hyams. Hyams gjorde sig ett stort namn på 70- och 80-talet med filmer som Capricorn One, The Star Chamber och 2010. Peter Hyams är en multibegåvad herre som förutom regissörsrollen även hanterat kameramannens roll till några av sina filmer. Till Outland har Hyams även skrivit manus till Outland.

Välgjord

Specialeffekterna är fantastiska och håller fortfarande hög klass. Special effects-geniet John Stears – som jobbat med ett antal James Bond-filmer och även Star Wars – och hans team gör underverk med trovärdiga modeller, förgrundsminiatyrer, optiska effekter och övrigt analogt godis. John Mollos kläddesign äkta och verklighetstrogen – precis som de gjorde i Alien.

Här är ännu en koppling mellan Outland och Alien; filmens utseende och visuella look. Rymddräkter, rymdfärjan, gruvans exteriör och interiör, med mera. Precis som i Alien är det skitigt, använt och osar utarbetad och utnyttjad arbetarklass lång väg.

Goldsmith

Musiken är återigen skriven av geniet Jerry Goldsmith. Goldsmith har magiska dirigentfingrar och en unik känsla för vad som musikaliskt passar till en specifik film och Outland är inget undantag. Enligt mig har Jerry Goldsmith kanske den bredaste paletten vad gäller filmmusik.

Ytterligare koppling till Alien: Musiken i Outland befinner sig i mitt tycke i samma ljudbildsmässiga universum som Alien. Kanske inte så konstigt då det är samma kompositör och det faktum att det endast skiljer ett par år mellan filmerna.

Outland
Arbetarklassen får slita hund även i rymdens gruvor.

Ytterligare argument att lägga till redan nämnda, varför jag ser Outland och Alien som kusinfilmer, är mineralutvinningen ur gruvorna på Io. I Alien fraktar Nostromo hem mineralmalm. I Outland utvinns mineralmalm. Det må vara olika bolag men kanske samarbetar dessa – Weyland-Ytani och Con-Amalgamate?! Jag vill tro det och tanken roar.

Filmen nominerades 1982 för en Oscar (Best Sound) samt vann en så kallad “Saturn Award” (Bästa Skådespelerska, Frances Sternhagen). Sean Connery nominerades i samma tävling för bästa manliga huvudroll.

Tyvärr gick inte filmen så bra ekonomiskt som man hoppats. Den tjänade in sin budget men var långt ifrån en succé. Vilket gjorde inte minst Sean Connery besviken då detta var en film han trodde mycket på och pushade för. Han lovprisade Peter Hyams som regissör och berömde filmens manus samt hade enligt utsago en bra tid under inspelningen.

 

Detta med varför vissa filmer får sin publik medan andra – enligt mig – bättre filmer inte får det, är en av filmhistoriens största gåtor. Du kan dock göra ditt för att ställa detta till rätta och redan ikväll göra ditt yttersta för att se just Outland. Om du är ett fan av science-fiction, thrillers och mystery/suspense eller bara råka uppskatta välgjord och välspelad film i största allmänhet.

Tro mig; du blir inte besviken.

 

Jan Sundstedt

Outland - 1981 US One Sheet.

Regi och manus: Peter Hyams
Producent: Richard A. Roth
Musik: Jerry Goldsmith

I rollerna (urval).
- Sean Connery
- Frances Sternhagen
- Peter Boyle
- James B. Sikking
- Kika Markham
- Clarke Peters
- Steven Berkoff

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!