ALIEN – Ett filmhistoriskt mästerverk

Sci-fi filmen "Alien" är lika delar klassisk som legendarisk, och filmen har haft liknande inflytande som exempelvis "Star Wars" och "The Godfather". Har man inte sett detta magiska opus än, är det tid att göra det nu.

publicerad 1 maj 2021
- av Jan Sundstedt
Alien
Den intet ont anande besättningen i klassikern ALIEN.

Vad kan skrivas och sägas om ett mästerverk som Alien, som inte har skrivits eller sagts tidigare? Alien är, milt sagt, ett mästerverk i filmskapandets konst. Den är lika delar klassisk som legendarisk. Man kan krasst konstatera att Alien för alltid påverkade och influerade sättet att göra film inom genrer som science-fiction, skräck och thriller. Inflytandet detta mästerverk haft på filmindustrin kan jämföras med James Bond, Star Wars, JawsThe Godfather och Psycho.

Alien är ett resultat av vad man kollektivt kan uppnå när man har talang i toppklass inom varje aspekt av filmskapande såsom regi, manus, klippning, produktionsdesign, scenografi, specialeffekter, musik och skådespeleri.

Till skillnad från i dag, när totalitär och politisk korrekthet i mångt och mycket sätter handfängsel på den individuella och kollektiva kreativiteten inom filmvärlden, skapades Alien i en svunnen tid. En tid som var mer kreativ, mer vågad, mer utmanande och inte livrädd för att trampa någon på tårna. Plus det faktum att många filmbolagschefer och andra ansvariga på filmbolagen hade – på ren svenska – större ballar. Det är ingen tillfällighet att jag sedan tid tillbaka har svårt för flertalet filmer som numera produceras av Hollywood.


Annonser:


Handlingen

Bogseringsfartyget Nostromo, med miljontals ton mineralmalm i lasten, är på återresa från sitt deep space-uppdrag när dess besättning oplanerat väcks ur sin hypersömn. När manskapet så småningom blir varse om att de vare sig är framme vid eller ens halvvägs till jorden, förklaras det bryska uppvaknandet av att skeppets huvuddator avbrutit hypersömnen. Orsaken är att en märklig signal har mottagits. En signal som enligt regler och förordningar måste undersökas. Inledningsvis tolkas signalen som en nödsignal.

Sagt och gjort så kopplar Nostromo loss från sin gigantiska last och beger sig till planetoiden – i uppföljarna döpt till LV-426/”Acheron’ – för att undersöka signalanropet. Väl där börjar kommendörkapten Ellen Ripley (Sigourney Weaver) i detalj analysera signalen. Sakteliga blir hennes insikt att det kanske inte är en nödsignal utan en varningssignal…

Det är främst tre personer vi ska tacka för att Alien såg dagens ljus: Dan O’Bannon, Ridley Scott och H.R. Giger. Dessa tre herrar är dem som är särskilt ansvariga för att  – bokstavligt talat – ha väckt Alien till liv.

Dan O’Bannon

Utan Dan O’Bannon – ingen film. Det var O’Bannon som, tillsammans med sin gode vän och arbetspartner Ronald Shusett, snillrikt klurade ut grundstoryn och den övergripande handlingen. Herrarna sammanställde likaså det första manuskriptet. Det manuskript som kom att skickas ut till, förhoppningsvis, intresserade filmbolag och finansiärer.

Ett manuskript som förvisso i senare skeden genomgick ett antal så kallade re-writes och justeringar. Justeringar avseende främst dialog, besättningsmedlemmarnas namn samt framför allt tillkomsten av roboten Ash (Ian Holm). Grunddragen är dock för evigt signerade Dan O’Bannon.

Att Dan O’Bannon inte har fått mer uppmärksamhet för sina kreativa bedrifter är för mig en smärre gåta. Ett konstnärligt och nyskapande geni ut i fingerspetsarna.

ALIEN
Dan O’Bannon.

Ridley Scott

Ett visuellt geni. Tillsammans med Stanley Kubrick och William Friedkin har Ridley Scott enligt mig det främsta visuella ögat i branschen. Storyn må ha varit O’Bannons idé men Ridley Scott gav den idén ett liv och universum. Varje tagning och varje enskild bildruta är ett unikum av skönhet och filmkonst. Var och enskild bildkomposition av varje scen är så genomtänkt, välskapt och elegant att åskådaren häpnar.

Ridley Scotts prestation blir inte mindre genialisk mot bakgrund av det faktum att Alien endast var hans andra biofilm. Han hade gjort en större produktion innan Alien och det var något fundamentalt annorlunda; kostymdramat The Duellists (1977). Han var dock ingalunda nybörjare i branschen då han regisserat uppskattningsvis 2 000 reklamfilmer.

Ridley Scott var även en erfaren art director och hade studerat vid den brittiska konst- och formgivningshögskolan Royal College of Art.  Så visuell erfarenhet fanns i överflöd.

Ridley Scott
En mycket nöjd Ridley Scott.

Sist men inte minst går en betydande dos och beröm till den excentriske och nästintill halvgalne schweizaren Hans Rudi Giger. Han skapade och utformade ett magiskt, mystiskt och säreget samt smått erotiskt och skrämmande men likväl bildskönt universum. Något som biopubliken inte tidigare skådat.

Framför allt gav Giger biopubliken ett av filmvärldens mest berömda monster: The Xenomorph.

Ett genidrag av Dan O’Bannon och Ridley Scott att övertyga produktionsbolaget Brandywine och filmbolaget 20th Century Fox att insistera på att få H.R. Giger ombord. Den biomekaniska konst som är hans signum blev den sista och absolut nödvändiga pusselbiten i det cineastiska mästerbygge som är Alien.

Alien
H.R Giger med sin Alien-skapelse.

Kudos skall givetvis föräras andra medverkande, såväl bakom som framför kameran, som gjort detta mästerverk möjligt. Skådespelarna är perfekta i sina respektive roller: Tom Skerritt (Dallas), John Hurt (Kane), Harry Dean Stanton (Brett), Veronica Cartwright (Lambert), Ian Holm (Ash), Sigourney Weaver (Ripley) och min personliga favorit i filmen – Yaphet Kotto (Parker).

Yaphet Kotto nästintill stjäl showen som den frispråkige, kaxige och modige mekanikern Parker. Måhända har karaktären en speciell plats i mitt hjärta för att den påminner lite om mig själv. Så kan det gå.

Icke att förglömma är Bolaji Badejo. Mannen som gav vår älskade Xenomorph sin karakteristiska stil. Bolaji, född i Nigeria, 2.08 lång och vid tidpunkten bosatt i England, för att där studera grafisk design. Han upptäcktes av en slump när personal ur Alien-teamet besökte en pub intill inspelningsstudion Shepperton Studios.

Man hade stött på problem när det gällde att hitta någon som passade inuti Gigers dräkt. Ridley Scott hade testat dansare, mimartister och cirkuspersonal utan lycka. Tänk vad det kan ge när man kliver in på lokala puben för en styrketår. Here is wisdom.

Specialeffekterna som för sin tid var och fortfarande är häpnadsväckande bör nämnas. Mitt förmenande är att man bör försöka med praktiska effekter så långt det är möjligt. Datoranimering (CGI) praktiseras med fördel spar- och återhållsamt och inte per default.

Jerry Goldsmith.

Jerry Goldsmith

Denne legendariske kompositör la glasyr på tårtan med sin kusliga och suggestiva men ändå vackra och smått poetiska musik. Det går inte att förställa sig Alien utan Jerry Goldsmith. Musiken till filmen kan dock vara bland det mest märkliga soundtrack som hörts på film. Detta på grund av att Ridley Scott och ljudklippare Terry Rawlings gjorde en omdiskuterad ”klipp och klistra” med filmens soundtrack.

Ridley Scott var inte helt övertygad om och med det material Jerry Goldsmith levererat. Lösningen landade i att stuva om delar av musiken från tilltänkta scener till andra samt att integrera musik från filmen Freud (Huston, John, 1962) lite här och var. Ironiskt nog så är det Jerry Goldsmith som gjort musiken även till Freud.

Alien är en fantastisk film som ingen får missa. En storartad, briljant och praktfull film jag kan se om och om igen. Alien är en film av det slag som vi upplever ungefär var tionde år – i bästa fall. Jag älskar Alien av hela mitt hjärta och ger filmen den högsta av rekommendationer.

 

Jan Sundstedt



ALIEN (ALIEN - den åttonde passageraren) är en amerikansk-brittisk science fiction-/skräckfilm som hade biopremiär i USA den 25 maj 1979. Regissör är Ridley Scott och manusförfattare Dan O'Bannon och Ronald Shusett. Filmen vann en Oscar år 1980 för "Best Effects, Visual Effects".

Filmen marknadsfördes bland annat med en tagline som blev allmänt känd: "I rymden kan ingen höra dig skrika."



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.