Nästa generations spelmotor presenteras med Unreal Engine 5

publicerad 18 maj 2020
- av Markus Andersson
Stora delar av spelvisningen i Unreal Engine 5.0 ser faktiskt ut som en spelfilm.

Skaparna av Unreal Engine 5 visar med en ny video hur man har tagit fram nya tekniker för grafik och ljussättning i morgondagens spelmotor. Man har också vidareutvecklat animationssystemet, spelfysiken och gjort ljudförbättringar.

Spelet som man visar upp heter Lumen in the Land of Nanite, och allting som visas upp i klippet sker i realtid. Det är alltså ingen filmisk trailer utan hur ”Lumen” faktiskt ser ut när man spelar på ett PlayStation 5.

Skaparna menar själva att man lyckats skapa detaljnivåer och en grad av interaktivitet som aldrig tidigare skådats i tv-spel och att det framför allt är två nya kärnteknologier som blir avgörande.

”Nanite viritualized micropolygon geometry” möjliggör för konstnärerna att skapa den mängd geometriska detaljer som ögat kan uppfatta, vilket gör att karaktärer och miljöer får ett extremt verklighetstroget intryck och att stora delar av spelvisningen faktiskt ser ut som en spelfilm.

Den andra tekniken kallas för ”Lumen” och är en dynamisk ljuslösning som påverkar hela spelet och som omedelbart reagerar på hur scenerna och ljuset förändras och anpassar sig efter de olika miljöerna.

När karaktären lyser med ficklampan i en mörk grotta så reagerar exempelvis skalbaggarna på detta och flyr från ljuset in i mörkret. Om karaktären istället kommer in i ett rum och riktar en ljuskälla mot en staty eller föremål av metall så anpassar sig motorn efter detta och föremålet ”blänker upp” realistiskt.

Man har också byggt vidare på de animationssystem, spelfysiken och ljudförbättringarna som infördes under Unreal Engine 4.25 och förbättrat dessa ytterligare. Exempelvis ser det betydligt mer realistiskt ut med springande och hoppande karaktärer och deras kläder och utrustning ”följer med” i rörelserna på ett betydligt mer verklighetstroget sätt än tidigare.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!