Nätapotek runt om i Europa delar sina kunders uppgifter med Facebook, utan deras vetskap. Det framkommer i en granskning av Sveriges Radio.
Under förra året blev det känt att de svenska nätapoteken Apoteket AB, Apotea och Apohem hade delat information om ungefär två miljoner kunder till Facebook. Detta ledde till att Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) påbörjade en granskning av apoteken, där Apoteket anmälde sig själva till myndigheten.
Nu har SR gjort en genomgång av registrerade nätapotek i Europa där man kommit fram till att många av dem delar information med Facebook utan kundernas vetskap. Via Facebook används ett spårningsverktyg, som kallas pixel, för att ta reda på vad kunderna köpt – deras namn och mejladress delas också.
SR hittade över hundra olika apotek som använde sig av verktyget. Informationen används sedan för att nå samma personer med riktad reklam.
– Jag är chockerad. Det här är data som apoteken inte får dela med någon, säger den socialdemokratiske EU-parlamentarikern Paul Tang.
Meta, som äger Facebook, hänvisar i ett mejl till SR om de regler som finns gällande att annonsörer inte får dela information om människors hälsa. Tang menar att även om apoteken har ett ansvar, visar mejlet att Meta försöker smita undan sitt ansvar och att man istället borde anmäla sig själva till dataskyddsmyndigheter i respektive land.
– Det här är typiskt Meta, att försöka skjuta undan ansvaret. Men de tillhandahåller den här möjligheten. Så även de är ansvariga, säger han. Jag ser det som en personuppgiftsincident.