Meta släpper betaltjänst för datasekretess

publicerad 9 november 2023
- av Sofie Persson

Dina personuppgifter kan nu skyddas från att exploateras på Facebook – om du betalar för dig, låter man nu meddela hos Meta. Bakgrunden ligger dock inte i en ny företagsidé utan i ett domstolsbeslut från tidigare i år, där företaget dömdes för omotiverad användning av personuppgifter.

Från och med november kan användare inom EU köpa sig fria från annonser på Instagram och Facebook. För ungefär 150 kronor i månaden lovar företaget att användares personuppgifter inte kommer att användas i riktad annonsering eller marknadsföring.

När personer prenumererar kommer deras information inte att användas för annonser“, skriver Meta i ett pressmeddelande.

Betalningsalternativet kommer i kölvattnet av att man tidigare i år fått böta 390 miljoner euro för att ha brutit mot EU:s regler om personuppgifter. Techjätten fälldes då av Irlands dataskyddsmyndighet som slog fast att företaget inte kunde motivera användningen av personuppgifter för att skapa riktade annonser om man inte först får deras samtycke. Domen riskerade att helt underminera techjättens affärsmodell, som huvudsakligen bygger på att skräddarsy annonser till användare.

Vi tror på ett annonsfinansierat internet, som ger människor tillgång till personligt anpassade produkter och tjänster oavsett deras ekonomiska status. Men vi respekterar andan och syftet med dessa framväxande europeiska regler och är fast beslutna att följa dem“, skriver företaget i ett uttalande.

Prenumerationer kommer i nuläget endast att kunna göras av personer inom EU, EEA och Schweiz som är över 18 år. Meta uppger att man kommer att “fortsätta att utforska hur man kan ge tonåringar en användbar och ansvarsfull annonsupplevelse i detta föränderliga regelverk”.

För de användare som avstår från prenumerationen kommer Meta att fortsätta använda deras data för att anpassa annonser som de gör idag.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!