En produkt vid namn Echo, skapad av det Israel-baserade företaget Rayzone Group, använder information avsedd för marknadsförare för att hjälpa myndigheter att spåra människor genom deras mobiltelefoner.
Genom att utnyttja annonsdata, såsom användarnas fysiska plats och surfvanor, har Echo blivit ett kraftfullt övervakningsverktyg för regeringar världen över. Echo beskrivs som en i princip omöjlig teknik att undvika eller stänga av, vilket väcker farhågor om integritetsbrott, skriver Bloomberg.
Echo är ett av de först kända kommersiellt tillgängliga övervakningssystemen som utnyttjar annonsdata på detta sätt. Rayzone Group marknadsför produkten som ett effektivt verktyg för att bekämpa ”terrorism och brottslighet”. Företaget är dock mycket hemlighetsfullt när det gäller detaljer om Echo och nämner inte tjänsten på sin hemsida.
Google, en av de största aktörerna på annonsmarknaden, har kommenterat situationen och sagt att de inte kan identifiera något utbyte mellan deras annonsverktyg Authorized Buyers och övervakningsprodukten Echo. En talesman för Google påpekade att företagets policy förbjuder identifiering av personer baserat på deras annonsdata.