Amerikanskt företag använder avlyssning för marknadsföring

Övervakningssamhället

publicerad 18 december 2023
- av Sofie Persson
Medieföretaget CMG skryter om att man avlyssnar privata samtal.

Ett amerikanskt företag går nu ut offentligt med att de använder mikrofoner i smarta enheter för att samla in konversationer som sedan används för riktade annonser.

Funktionen, kallad “Active Listening”, hämtar data från vardagliga samtal i realtid genom avlyssning, något företaget menar är lagligt eftersom konsumenter ofta “ger sitt samtycke när de accepterar villkor”.

Ett marknadsföringsteam inom mediejätten Cox Media Group (CMG) hävdar att de kan lyssna på omgivande konversationer från konsumenter genom inbäddade mikrofoner i smarttelefoner, tv-apparater och andra enheter för att samla in data och använda den för att rikta annonser, enligt en granskning av CMG-marknadsföringsmaterial av 404 Media.

CMG kallar funktionen “Active Listening” och hävdar att den kan identifiera potentiella kunder “baserat på vardagliga konversationer i realtid”.

Vad skulle det innebära för ditt företag om du kunde rikta in dig på potentiella kunder som aktivt diskuterar sitt behov av dina tjänster i sina dagliga konversationer? Nej, det är inte ett Black Mirror-avsnitt – det är Voice Data, och CMG har kapaciteten att använda det till din affärsfördel“, skriver företaget på sin webbplats.

CMG ägs av Apollo Global Management och Cox Enterprises, som omfattar även internetleverantören Cox Communications. CMG driver ett stort antal TV- och radiostationer med lokala nyheter i USA.

Avlyssnar telefon och tv

Med funktionen menar CMG sig kunna “rikta din reklam till EXAKT de personer du letar efter”, där man ger några specifika exempel på konversationer man kan använda sig av: “Leasingavtalet för bilen löper ut om en månad – vi behöver en plan”, “Ser jag mögel på taket?” eller “Vi måste på allvar börja planera för pensionen”.

Klienterna ska sedan kunna göra anspråk på ett särskilt område inom tjänsten man vill använda sig av, som är tillgängliga inom en radie av 10 eller 20 mil. När man sedan installerat funktionen analyseras data av AI för att upptäcka relevanta konversationer via smarttelefoner, smart-tv eller andra enheter.

När man sedan skapat en målgrupp levererar CMG relevanta annonser till dessa personer via olika streaming-tjänster, displayannonser, YouTube, samt Google-sökningar.

Resultatet? Oöverträffad förståelse för konsumentbeteende, så att vi kan leverera personliga annonser som får din målgrupp att tänka: wow, de måste vara tankeläsare“, skriver företaget.

“Beror på samtycke”

404 Media menar att denna typ av avlyssning kan ge upphov till juridiska problem. Det är dock även något som CMG tar upp, där man menar att det är fullt lagligt att köpa och använda deras avlyssningstjänst.

Det beror på att konsumenter vanligtvis ger sitt samtycke när de accepterar villkor för programuppdateringar eller appnedladdningar“, står det på webbplatsen.

En marknadsförare som varit i kontakt med CMG och fått denna tjänst förklarad för sig berättar att denne själv inaktiverade mikrofonåtkomsten på sin mobil efteråt.

Jag tog bort alla mina Amazon Echo-enheter omedelbart och begränsade mikrofonbehörigheterna på saker som min telefon, eftersom att få bekräftelse på att de gör sådana här saker har bekräftat mina värsta farhågor och jag, för min del, kommer inte att delta i det, säger personen till 404 Media.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!