160 storföretag bojkottar Facebook – kräver ökad censur

publicerad 1 juli 2020
- av Isac Boman
Storföretagen vill att Facebook ökar sin censur ytterligare.

Bolagen menar att det förekommer hatiskt och rasistiskt innehåll på Facebook och kommer att sluta annonsera på plattformen tills dess att censuren blir ännu hårdare än idag. Statligt ägda SJ är ett av de svenska företag som omedelbart stoppar sin annonsering.

Världskända företag som Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever och Ford har alla deklarerat att de kommer att bojkotta Facebook med sina annonser i en förhoppning att få den sociala plattformen att öka sin censur ytterligare och helt få bort vad man menar är rasistiska och hatiska inlägg.

Exakt vad som menas med detta preciseras inte, men kritiker har tolkat det som en kampanj för att få nationalister och konservativa tystade och bannlysta från plattformen.

Noterbart är att statligt ägda SJ är ett av de svenska företag som har valt att hoppa på bojkotten och kräver nu att Facebook tar i med hårdhandskarna mot eventuella åsiktsbrottslingar.

– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig på tågbolaget till Ny Teknik.

Bojkotten gäller även Facebook-ägda Instagram och man har inte beslutat hur länge den ska gälla.

– Det är kluvet. En stor andel av våra kunder befinner sig på de här plattformarna och vi vill ju nå dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hålla rent från hatiskt innehåll, men ändå slinker det igenom, menar Ray vidare.

För att SJ ska börja annonsera igen kräver man att Facebook ”går till botten med de problem som finns”, även om man också medger att det är närmast omöjligt att få bort alla inlägg som upplevs som olämpliga.

Veganföretaget Oatly har också stoppat sin annonsering och kräver även de att Facebook agerar mot åsikter som man själva inte uppskattar.

– Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly.

Även möbeljätten Ikea har diskuterat huruvida man bör bojkotta Facebook men har inte kommit fram till något beslut än. På H&M har samma diskussion varit uppe men där har företaget kommit fram till att en bojkott är fel väg att gå.

Tydligt är att Facebook känner sig pressat av bojkotten och har redan börjat anlita politiska aktivister som har som syfte att bekämpa åsiktsbrottslingar och otillåtna budskap på plattformen. Man hävdar själva att man lyckas stoppa ”90 procent av alla hatiska budskap” innan mänskliga användare upptäcker och rapporterar dem.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!