Med en månad kvar till valet drar partierna nu på allvar igång sina kampanjer och lägger stora summor på att synas och höras. Mest pengar lägger Socialdemokraterna med 100 miljoner kronor – men även Centerpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna väljer att storsatsa.
Nu är det tillåtet för de politiska partierna att affischera runt om i landet och valfilmer och annan politisk reklam kommer under de närmaste veckorna att synas allt oftare.
De svenska riksdagspartierna lägger tillsammans cirka 400 miljoner kronor på valkampanjerna under 2022, enligt SVT och det är Socialdemokraterna som i vanlig ordning lägger mest av alla.
Precis som inför valet 2018 har man lagt 100 miljoner kronor på valbudgeten och en stor del av pengarna kommer från partiets egna och hårt kritiserade lotteri – A-lotterierna. På detta har Socialdemokraterna fått in över en miljard kronor under de tre senaste åren.
– Lotteri har alltid varit ett sätt att finansiera ett starkt partiarbete. Det är en bra metod, menar partisekreteraren Tobias Baudin.
Överlag finns det en koppling mellan partiernas storlek och deras valbudget – men här sticker Centerpartiet ut som lägger hela 70 miljoner, trots att man är ett relativt litet parti. Att man kan lägga så mycket pengar beror på att man för 17 år sedan sålde sin tidningskoncern för 1,8 miljarder kronor och därför har stora ekonomiska muskler.
– Vi kan annonsera mer och det gäller att synas nu. Därtill kan vi göra lite proffsigare grejer som vi har råd med, säger Michael Arthursson, partisekreterare för Centerpartiet.
– Det här ger en liten extra skjuts. Men sedan exakt vilken roll det spelar, det vet vi inte, fortsätter han.
Moderaterna och Sverigedemokraterna lägger 65 miljoner kronor på valrörelsen, Vänsterpartiet 27 miljoner, Kristdemokraterna 20 miljoner, Miljöpartiet 19 miljoner och Liberalerna är det parti som lägger minst pengar av alla – 15 miljoner kronor.
– Ja, det innebär ju att vi kan köpa färre reklamexponeringar. Oavsett om det är digitalt eller stora valaffischer, säger L:s partiledare Johan Pehrson.
Marie Grusell som är docent i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet pekar på att Centerpartiet under de senaste fyra valen i genomsnitt lagt 159 kronor per röst. Detta kan jämföras med Vänsterpartiet eller Moderaterna som lagt 31 respektive 36 kronor per röst.
– Men det är ju ett ganska banalt sätt att räkna. För vi vet i dag att partiernas kampanjande blir så mycket längre, vi pratar om permanent kampanjande. Vi pratar också om att de fördelar pengarna under en längre period. Därför är det svårt att säga rakt av vad en röst kostar, poängterar hon.
Så mycket lägger partierna på årets valbudget
S: 100 miljoner
C: 70 miljoner
M: 65 miljoner
SD: 65 miljoner
V: 27 miljoner
KD: 20 miljoner
MP: 19 miljoner
L: 15 miljoner