En järnvägstunnel avsedd för den USA-ledda militärpakten Nato vid Halmstads hamn byggs trots att kommunen inte ser någon civil nytta med den och ännu inte fått klart besked om statlig finansiering.
Projektet, som kostar 45 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar, är en del av Sveriges förberedelser för Natos försvar, men väcker debatt och frustration bland lokala politiker.
Kommunstyrelsens ordförande Stefan Pålsson (S) konstaterar att tunneln inte hade byggts om inte försvarsbehovet funnits.
– Hade inte försvaret velat ha den så hade vi aldrig byggt den, säger han till Schibsted-ägda Aftonbladet.
Tunneln, som kallas "den där jävla tunneln" av Pålsson, kommer att stå oanvänd och igenbommad när den är klar.
Den är en del av ett större hamn- och infrastrukturarbete som ska möjliggöra snabba militära transporter genom Sverige vid behov.
Osäkerhet kring statlig medfinansiering
Kommunen uppger att krav från Försvarsmakten på bärighet och kapacitet har höjt kostnaderna. Samtidigt saknas besked om statlig medfinansiering eller nyttjanderättsavtal.
Försvarsmaktens högkvarter skriver i ett skriftligt svar: "Gränsytan mellan Försvarsmaktens ekonomiska ramar och övriga totalförsvarsaktörer är under beredning och vi kan i skrivande stund inte föregripa detta arbete."
Mot bakgrund av osäkerheten väntas kommunstyrelsen den 16 december besluta om att stoppa eller skjuta upp andra infrastruktursatsningar värda hundratals miljoner kronor.
Nato-tunneln byggs dock klart - trots att den troligen inte kommer att användas på lång sikt.
Det går eventuellt att söka monetärt stöd från EU eller Nato i efterhand, men det lär ändå inte täcka hela kommunens kostnader.
– Staten behöver knappt göra någonting vad gäller det här. Vi projekterar, vi bygger, vi detaljplanerar, vi finansierar investeringen, vi löser rubbet. Om de åtar sig att skriva på ett nyttjanderättsavtal. Så då kan man ju verkligen säga att det är vi som tar ansvaret. Men de kan inte ens leverera ett sådant avtal, säger Stefan Pålsson.