Nästan 30 procent av samtalen till Kronofogden har kopplats bort hittills i år, visar siffror som Hem & Hyra begärt ut – en markant ökning från förra året då siffran för hela förra året låg på åtta procent.
Under en dag juni inkom det totalt 4 887 samtal till Kronofogdens kundtjänst, men 1 255 samtal fick inte plats i kön och kopplades därmed bort.
Ingrid Gunnarsson försökte kontakta Kronofogden strax efter nio en morgon, men redan då var det fullt i kön.
– Jag kunde inte bli framkopplad. Sedan ringde jag kl 11. Då var det samma sak, berättar hon för tidningen.
Kronofogden har endast telefontid i sex timmar per dag och när Gunnarsson ringde var det 101 personer i kö med 40 handläggare.
– Hur ska 40 handläggare kunna serva hela Sverige?
Enligt de uppgifter som tidningen begärt ut var det omkring två procent av samtalen som inte kom fram år 2021. Förra året låg siffran på åtta procent. Hittills i år har 30 procent av samtalen inte kommit fram. Svenskarnas skulder hos Kronofogden hade i januari ökat med 17 procent sedan förra årsskiftet och låg då på 199 miljarder kronor.
”Tuffa prioriteringar”
Kristin Alm, direktör för överskuldsättningsavdelningen hos Kronofogdemyndigheten som har ansvar för kundservice, beklagar att det är så svårt att komma i kontakt med personal, och medger att allt fler oroliga svenskar hör av sig – samtidigt som myndigheten skurit ner på kundtjänstmedarbetare.
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten.
Hon menar att man prioriterar att handlägga ärenden, vilket innebär mindre resurser till kundtjänstavdelningen och mindre tid att svara på frågor.
– Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra.