Kommuner anlitar ordningsvakter när polisen inte räcker till

publicerad 30 juli 2017
Arkivbild

Det blir allt vanligare att kommuner väljer att anlita ordningsvakter istället för att förlita sig på polisen för att hålla ordning vid sjukhus och andra kommunala anläggningar. Detta leder till ökade kostnader för kommunerna.

Det handlar om 35 kommuner och landsting som uppger för Sveriges Radio P1 att deras kostnader ökat på grund av att man inte kunnat förlita sig på polisen – och därför anlitat ordningsvakter.

Sedan i maj har Region Gävleborg haft ordningsvakter på helgkvällar på sina två akutsjukhus i Gävle och Hudiksvall

– Jag har upplevt att det senaste året har man svårare att få kontakt med polisen. En natt minns jag att jag fick ringa sex gånger innan jag fick hit en polis. Då var det väldigt mycket bråk här, det var slagsmål i entrén och ute på parkeringen. Polisen var här och tittade på dem men åkte härifrån. Jag fick ringa flera gånger innan de blev avhysta, säger Per-Lennart Bergvik, sjuksköterska på akutmottagningen i Hudiksvall, till Sveriges Radio P1.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!