Klarna har lanserat en ny kampanj där man enligt egen utsago ”ger traditionen fingret” med Lady Gaga är i förgrunden, där popstjärnan friat till sig själv och satt ringen på långfingret som en ”aktion” mot seder som omger frieri.
Bakgrunden till kampanjen var skottdagen, då kvinnor traditionellt ska vara de som friar. Detta tillsammans med statistik som visar att 65 procent av kvinnorna vill bli friade till, och att bara fyra procent vill vara de som friar, har fått Klarna att tillsammans med designern Bea Åkerlund starta en normkritisk kampanj.
Det handlar specifikt om en unisex-kollektion med uttalat icke-traditionella ringar som ska vara lämpliga åt både kvinnor, män och transsexuella. Att män friar är föråldrat enligt kampanjen, och de nya ringarna som lanserades på Alla hjärtans dag är designade för att, som man beskriver det, ”inspirera oss alla till att älska på egna villkor”.
– Våra ringar är en påminnelse om att aldrig låta traditioner eller andras förväntningar stå i vägen för det man vill ha. Ingen annan ska diktera ens val i livet – särskilt inte när det kommer till vem eller vad man älskar, säger Christian Cabau, marknadschef Klarna Sverige, till Omni.
Lady Gaga är i förgrunden i kampanjen, där man lyfter fram att hon friat och sagt ja till sig själv som en ”aktion mot denna utdaterade tradition” och därtill satt ringen på långfingret som ett sätt att ”ge fingret åt gammalmodiga traditioner”. Själv beskriver hon det som att man ”firar hur långt vi kommit som kultur”.
– Vi på Klarna har själva alltid gått vår egen väg och tycker att alla beslut, stora som små, ska fattas på egna villkor. Ringarna som vi tog fram med Bea Åkerlund är en påminnelse om att aldrig låta traditioner eller andras förväntningar stå i vägen för det man vill ha, säger Cabau.