Frostsprängda hjul på pendeltågen

publicerad 25 februari 2013

Norrtåg fick så stora problem att man ställde in sina tåg över vintern. De X 62:or man köpte av Alstom är en bekvämare version av samma tåg som Skånetrafik, Västtrafik och Stockholms lokaltrafik har för sin pendeltrafik. Hade vintern blivit lite svårare i södra Sverige hade det blivit större problem också där, än de man redan.

x62Alstom vill inte erkänna några brister på sina tåg. Toaletterna frös. Elutrustning på taket drabbades av fukt. Underredet samlade på sig tonvis med snö och is (precis som X 2000) och ledningar på undersidan skadades. Hjulhusen fylldes med snö och gav tjuvbroms. Det fanns ingen snöplog och tåget är för lätt för att kunna ploga. Hjulen måste återkommande svarvas om eller bytas, och då måste tåget köras ända till Västerås, eftersom det inte fanns utrustning för sådant i norr.

Lokföraren Magnus Sandström förklarar varför hjulen måste svarvas om så ofta. Det beror på interkristallin spänningskorrosion, som ger materialbortfall och krossår. Vanligast beror det på frostsprängning.

Slitbanan är gjord i en kvalitet som är porös. Vatten sugs in och fryser. Bombardier hade samma problem med Öresundstågen, Regina och Itino. Men där bytte man stålkvalitet på hjulen. De fyra år Magnus körde ett schweiziskt lok som drog tunga godståg i Sverige och Norge på dåliga banor dygnet runt behövdes aldrig hjulsvarvning på grund av slitage eller hjulskada.

 

Hans Sternlycke




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.