I en ny studie ska sömnforskare studera elever i högstadiet. Tanken är att titta närmare på om en senare skolstart på morgonen förebygger bland annat psykisk ohälsa hos unga.
Sömnforskaren Malin Jakobsson på Hälsohögskolan i Jönköping ska undersöka hur elevers psykiska hälsa och prestationer i skolan, samt även sömnen påverkas av att börja en timme senare på morgonen. Hon menar att studier i andra länder tyder på att unga som startar skolan en timme senare generellt sover 45 minuter mer än förut, samt förbättrar den psykiska hälsan och även skolprestationerna.
– Vi hoppas kunna se dessa fina resultat även i Sverige. Och vi hoppas såklart att även andra skolor vill ingå i projektet framöver, säger Jakobsson i ett pressmeddelande.
I årskurs åtta och nio på Engelbrektskolan i Borås kommer elever att få börja klockan nio under kommande hösttermin, något som kommer pågå under hela läsåret.
– Vårt elevhälsoteam såg att allt fler elever hamnar i psykisk ohälsa vilket påverkar skolnärvaro och skolresultat negativt. Efter att ha läst artiklar om studier som pekar på att mer sömn kan förebygga psykisk ohälsa vill vi prova senarelagd skolstart för att se om elevers mående kan förbättras, säger Helén Frick, biträdande rektor på Engelbrektskolan.
Projektet kommer att genomföras med hjälp av enkäter och intervjuer med eleverna. Bodaskolan, som också ligger i Borås, kommer att fungera som en kontrollskola där man kommer fortsätta börja klockan åtta på morgonen. Omkring 200–250 elever från varje skola kommer att delta i studien.