I ett internt meddelande till sina 50 000 amerikanska anställda och 1 500 återförsäljare förklarar den japanska biltillverkaren Toyota att man inte längre kommer att sponsra Pride-evenemang eller de olympiska spelen, utan istället ”begränsa sina samhällsaktiviteter” till mindre kontroversiella initiativ och fokusera på sin kärnverksamhet att utveckla bilar.
Beslutet kommer i samband med att den amerikanske aktivisten Robby Starbuck inlett en bojkottkampanj på sociala medier mot Toyota med hänvisning till företagets stöd för olika politiskt laddade hbtq-initiativ. Toyota försvarade sig initialt med att initiativen kommer från enskilda personalgrupper som inte är sanktionerade av företagsledningen, men efter en våg av kritik från kunder har Toyota nu beslutat gå ut med att man ändrar sin så kallade DEI-policy (”mångfald, jämlikhet, inkludering”), med särskilt fokus på hur de anställda ska representera företaget i dessa frågor.
Slutar sponsra OS
Toyotas beslut att avsluta sitt engagemang i politiskt laddade initiativ kommer bara en vecka efter att företagets styrelseordförande, Akio Toyoda, meddelat att man även avslutar sitt sponsorskap av OS efter spelen i Paris, i en podcast som publicerades på företagets YouTube-kanal i förra veckan.
Toyota, a major sponsor of the Olympics, and Paralympics will not renew its contract.
The president of the Japanese automobile giant, Akio Toyoda, made this known, saying that the latest edition was ”too political”. pic.twitter.com/n9pRqbxx0M— Filippo Maria O di B (@filippomaria60) October 1, 2024
Enligt Toyoda visade sommarens olympiska spel att evenemanget har blivit ”alltmer politiskt”.
– Jag har undrat ett tag nu om evenemanget verkligen sätter idrottarna i första rummet … Det blir också alltmer politiskt. OS borde helt enkelt handla om att se idrottare från alla samhällsskikt, med alla typer av utmaningar, uppnå det omöjliga, kommenterade Toyoda beslutet.
Toyota ingick år 2015 ett tioårigt sponsoravtal med Internationella olympiska kommittén (IOK). Det olympiska partnerkontraktet rapporterades vara värt 835 miljoner dollar och var vid tidpunkten IOK:s största sponsoravtal.
Avtalet omfattade fyra olympiska spel med möjlighet till förnyelse när det löpte ut 2025. Akio Toyoda uppger nu att han har blivit desillusionerad över evenemanget, som ”inte längre sätter idrottarna i första rummet”.