Tidigare anställda riktar frän kritik mot Stena Lines personalhantering

publicerad 14 juli 2021
- av Sofie Persson
"Det var locket på, hemligstämplat," berättar en tidigare anställd.

Stena Line varslade nära tusen anställda förra året och hänvisade till coronakrisen. Tidigare anställda riktar dock frän kritik mot hur varslen gick till och tror att coronakrisen blott använts som svepskäl för att göra sig av med personal. – Vi var ingenting värda, menar en tidigare anställd.

Det svenska rederiet Stena Line är ett av de största i världen och bedriver linjetrafik i Nordeuropa. De var de det enda rederiet i Sverige som valde att massvarsla sin personal under coronakrisens start förra året istället för att permittera. Det skriver Proletären som också pratat med före detta anställda till rederiet.

Det var den 16 mars 2020 som Stena Line beslutade att varsla 950 anställda om uppsägning i Sverige på grund av ”direkt effekt av coronavirusets påverkan på resandet”.

Andreas Secher, som jobbade i butik på Stena Danica och har varit på företaget i 14 år, berättar att personalen fick reda på varslen via Göteborgs-Posten. Några timmar senare kom ett sms.

– Sms:et kom inte ens från huvudkontoret utan från en chef ombord som insåg att vi måste få veta vad som händer. Ingen från huvudkontoret eller HR kom ombord för att snacka med oss utan hela processen fick skötas av cheferna ombord, som själva varslats.

Andreas tycker att rederiet skött sig ”fruktansvärt illa” och att de visat ett totalt ”ointresse att behandla personalen med värdighet” bland annat när HR-personalen läste från manus när man sade upp personalen över telefon.

Det var den enda kontakten som togs direkt med den drabbade personalen, berättar han för Proletären.

Sara, som jobbat på Danmarkslinjen i 30 år tror att man valde att inte permittera för att göra det lättare för dem att handplocka vilka de ville ha kvar. Andreas håller med.

Man blåste på fullt med varsel, inga permitteringar utan alla skulle väck! Det är ju självklart att de gjort så här för att bli av med ”besvärlig” personal. Det är så fult, säger han.

Sara pekar på att rederiet kringgick LAS bland annat genom att stryka gamla tjänster och skapa nya med smärre förändringar.

Genom att skapa de ”nya” tjänsterna kunde de hävda att ”du kan inte kinesiska så du är inte lämpad för den här tjänsten”, trots att det i princip är exakt den tjänsten du hade innan, säger hon och menar att varslen var ett led i en utrensning framförallt av seniorpersonal.

Vi är dyra och obekväma för företaget. De kan inte säga ”hoppa” och vi svarar ”hur högt”? Vi säger ”du kan hoppa”. Vi vet vad som gäller och skriver upp all övertid, säger hon.

Sara säger att hon ofta pratar med kollegor som jobbar kvar och som nu behöver råd och stöd eftersom atmosfären är orolig inom företaget.

Ingen vågar säga ifrån för de vet att de hänger löst, ingen vågar klaga eller ens skriva upp arbetad övertid, berättar hon.

Erbjudanden om återanställningar som gått gick ut till personal beskriver man som ett utpressningsliknande förfarande.

Inför högsäsongen som drar igång nu fick jag ett ”erbjudande” om en tidsbegränsad tjänst på en ospecificerad båt, ospecificerade veckor och en ospecificerad tjänst. Tackade man inte ja, stod det klart och tydligt att man säger upp sin rätt till återanställning, säger Andreas.

En före detta kock vid Stena Line har också berättat för Proletären att rederiet hörde av sig till a-kassan för att berätta vilka som tackade nej till ”erbjudanden” och därmed fick sin ersättning indragen.

Det är ju lagligt att göra som Stena gör nu, att hävda att du säger upp din återanställningsrätt om du tackar nej, men moraliskt är det fullkomligt förkastligt, säger Sara.

Stena Lines presschef, Carl Mårtensson, har bemött kritiken i ett mejl till Proletären och menar att samtliga förändringar är förhandlade med de fackliga organisationerna, inklusive förändringar av tjänster ombord.

 

Sara, Martin och Anna heter egentligen något annat.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!