Nestlé höjer matpriserna

publicerad 3 augusti 2021
- av Sofie Persson
Vd Mark Schneider och ekonomichef François-Xavier Roger för Nestlé.

Livsmedelsjätten Nestlé meddelar att man kommer att höja livsmedelspriserna med ytterligare 2 procent under andra halvan av 2021. Företaget har redan höjt priserna med 1,3 procent under 2021.

Världens största livsmedelsföretag Nestlé går ut med att man kommer att höja sina priser under andra halvan av året. Det meddelar vd:n Mark Schneider enligt CNN Business.

Anledningen man hänvisar till ska vara bland annat ökade kostnader för råvaror och transporter.

Inflationen har praktiskt taget varit frånvarande i ett antal år och sedan ökade den mycket kraftigt. Den träffade oss direkt, säger Schneider.

Däremot tror vd:n att inflationen är övergående men sade att de troligen kommer att behöva höja priserna cirka 2 procent för att kompensera för kostnadsökningar på ungefär 4 procent. Företaget har redan höjt priserna 1,3 procent under 2021.

Han menar att de förmodligen kan förhindra kostnadsökningar på produkter, till exempel kaffe, men att de inte kan undvika ökade kostnader för exempelvis transporter som sätter sätter press på företagets marginaler.

Företaget förväntar sig en vinstmarginal på 17,5 procent under 2021, vilket är en liten minskning från 2020. Samtidigt ökade man sin försäljning med över 5 procent under 2021.

Nestlé är ett mycket betydande varumärke även i livsmedelsbranschen i Sverige.

Nestlé är ett schweiziskt multinationellt livsmedelsföretag. Företaget är världens största livsmedelsföretag med en årlig omsättning på cirka 90 miljarder schweizerfranc. Företaget grundades 1866 av Henri Nestlé. Huvudkontoret ligger i Vevey, Schweiz. Det ligger bakom exempelvis varor som Hälsans kök, Purina, Kitkat och Starbucks.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!