Är mobilen barnens framtid?

publicerad 19 september 2017

När man talar om mobiltelefonen idag så tänker de flesta på den som en nöjesenhet. Allt som oftast är den synonym med allt ifrån videostreaming till att spela online casino, men kan den användas för något mer?

Mediatekniken rusar framåt med rasande steg och nya användningsområden för vår vardagsteknologi hittas ständigt. I fronten på denna utvecklingen har vi mobiltelefoner för vad många inte inser är exakt hur mycket fascinerande teknologi våra lurar innehåller. Med kapacitet för geolokalisering, virtuell verklighet och till och med gyroskop kan man få ut extremt mycket data ur våra miniatyrdatorer. Det är alltså inte helt förvånande att dessa börjat användas för att låta vår nästa generation med människor lära sig saker som för oss tagit år av studier. Vår framtid är nu, så är det inte hög tid att våra barn tar sina första steg mot sin egen?

Utbildning

Till skillnad från vad nöjesindustrin kanske vill får dig att tro så är det faktiskt appar som fokuserar på utbildning som hamnar högst i topplistorna. Det skulle alltså inte vara så förvånande om vi om inte så många år ser att utbildningarna övergår i alla fall till viss del mobila medier. Detta kanske låter helt absurt för oss gamla ugglor som växt upp med böcker och papper, men dagens ungdom lever i en väldigt annorlunda miljö jämfört med oss. Barn så unga som två-tre år använder idag internet i någon utsträckning, även om detta är under kontrollerade former. Poängen är att dagens barn är avsevärt mycket mer tekniskt kompetenta än oss när vi var i deras ålder. Förskoleelever lär sig programmera och företag som LEGO släpper till och med byggsatser som låter barn bygga fullt funktionsdugliga robotar.

Naturligtvis är detta en nisch som apputvecklare inte varit sena med att hoppa in i. Med bara några enkla knapptryck kan ditt barn lära sig allt från litteratur till algebra, ofta kombinerat med spelelement som kopplar lärandet till något kul. Gamification är ett uttryck som börjat användas i företagskretsar på senare tid vilket syftar på att plocka de element som gör spel roliga och beroendeframkallande och applicera det på andra områden – framför allt inom arbetet. I praktiken fungerar detta troligtvis avsevärt mycket bättre inom barns lärande, för finns det något som är svårare att stoppa än ett barn som har roligt? Föreställ er nu att barnet ifråga har roligt med matte. Det är annat än vad vi växte upp med.

Hälsa

Slutligen måste man nämna ytterligare ett område som är lite väl avancerat för att man ska kunna lära ut det till ett barn med en simpel app, nämligen medicin. De kanske inte har möjligheten att studera ett så eftergymnasialt ämne på egen hand, men i många fall behöver de interagera med doktorer. Sagda doktorer behöver ofta information från barnen ifråga, men att be dem fylla ut formulär är inte alltid det lättaste. En lösning på detta är PainSquad, vilket är ett analysinstrument kamouflerat som ett spel. I detta utför cancersjuka barn uppdrag genom att rapportera in symptom och eventuell smärta i appen. Från doktorns sida får man ut siffrorna utifrån vad barnet fyller i inne i spelet. Det är alltså samma resultat som vanligt, men processen är avsevärt mycket smidigare och barnen förknippar det dessutom med något kul. Notera även att detta bara är ett tidigt exempel – vem vet vilka framsteg vi gör under de kommande åren.

 


Hela denna artikel är en annons