MORGONDAGENS DAGSTIDNING – onsdag 16 juli 2025

onsdag 16 juli 2025

Svenska medier omsätter miljarder på oreglerad spelreklam

publicerad 2 februari 2018

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

101 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Antalet kasinon som är verksamma på den svenska marknaden ökar. Med detta följer även allt fler och omfattande reklamkampanjer. Trots att det svenska spelmonopolet är väldigt strikt när det kommer till vilka som tillåts marknadsföra sina tjänster så fortsätter oreglerad reklam generera miljarder.

Att onlinekasino har blivit extremt populärt i Sverige är väl knappast en hemlighet vid det här laget. Enligt Lotteriinspektionen så har antalet personer som föredrar att spela på internet stadig ökat och då hela 3 av 4 svenskar någon gång spelade för pengar förra året så är Sverige av förståeliga skäl en intressant marknad för spelbolagen.

Inget gör denna utveckling mer tydlig än faktumet att spelbolagen investerade 5,5 miljarder på spelreklam under 2017, vilket helt klart är ett historiskt sett unikt högt belopp. Bland de riktiga storsatsarna finner vi Kindred Group, mest kända för varumärket Unibet, som satsade hela 442 miljoner kronor under 2017 och välkända LeoVegas som under samma år spenderade en ansenlig summa motsvarande 313 miljoner kronor.

En spelmarknad i förändring
Många kanske undrar hur det lilla avlånga landet har kunnat bli något utav en bastion för spelbolagen. Men sett till den senaste tidens utveckling är det faktiskt inte så konstigt. Trots att Sverige ofta ger skenet av att vara ett land där många saker är strikt reglerade, så är det förvånansvärt många saker som faller mellan stolarna. Spel på nätet är en av dessa saker.

Till skillnad från många av våra grannländer så har Sverige inte något licenssystem eller genomgående statlig översyn gällande spelverksamheten på internet. Ökningen av spelrelaterad reklam är enligt många ett uttryck för att Sverige måste ta ett större ansvar gällande hur svenska medborgare kommer i kontakt med spel och dobbel.

På senare tid har ett stort antal nya spelbolag strävat efter att slå sig in på den konkurrensutsatta marknaden genom att erbjuda schystare villkor till spelarna. Bland dessa finner vi, bland andra, Ninja Casino, PlayOJO och Kaboo. Samtliga av dem har satsat stort på TV-baserad reklam och deras reklamfilmer dyker regelbundet upp i rutan.

Oklart hur Sverige kommer att reagera på sikt
Från myndigheternas håll finns det en växande oro att trenden att satsa stort på reklam ska leda till en ökning av spelrelaterade problem. Mest oroande anses reklamen för bolag utan spellicens vara då det inte finns någon egentlig möjlighet att säkerställa att de följer etablerad branschnorm. Lotteriinspektionen har under lång tid argumenterat för att lägga ett större ansvar på medier när det kommer till vilka de säljer reklamutrymme åt.

Detta arbete har gett gehör då högsta förvaltningsdomstolen i ett uppmärksammat beslut har slagit fast att medier som tillåter reklam för utländska aktörer löper risk att dras inför rätta och tillika åläggas med vitesbelopp. Branschorganisationen Sper förstärker granskningen av spelreklam som ett direkt svar på detta. De har uttryckt en ambition att satsa mer resurser på att granska bolagens reklamkampanjer för att säkerställa att de följer aktuella riktlinjer för etisk marknadsföring.

Men varför är det oklart hur Sverige kommer att reagera på sikt? I skrivande stund är det svenska spelmonopolet under stor förändring. Den rättsliga utvecklingen på EU-nivå har gjort att svensk reglering inte längre ligger i tiden. Det ligger stor press på Sverige att ersätta sitt nuvarande monopol med ett licensbaserat system. Utöver detta så är kraven på att möjliggöra fri konkurrens inom EU väldigt stor. Därmed vore det inte helt orimligt att ett svenskt reklamförbud gällande utländska aktörer skulle kunna bryta mot den fria etableringsrätten inom unionen. Lika så är det inte helt omöjligt att övergången till ett licenssystem medför att det blir fritt fram för licenstagare att göra reklam för sin verksamhet.

Endast tiden kan utvisa
Ingen hyser några förhoppningar om att kasinoaktörer kommer sluta visa intresse för Sverige. Svenska befolkningen älskar sitt spelande och efterfrågan lär knappast minska. Därför ligger det ett stort ansvar på svenska staten att skapa förutsättningar som möjliggör för folk att spela, företag att etablera sig i enlighet med gällande konkurrensregler och samtidigt säkerställa att spel sker under reglerade former.

Detta är en svår uppgift. Särskilt då internet inte direkt gör att traditionella gränser och strukturer för reglering är enkla att upprätthålla. Ser man till Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring så uppmanar de kasinoaktörerna att göra sitt för att även i framtiden kunna vara verksamma på marknaden. Bland förslagen ligger att tydliggöra att spelande endast är för myndiga personer, att inte marknadsföra i miljöer där minderåriga och utsatta personer befinner sig, vara försiktig när det kommer till marknadsföring via influencers och tydliggöra gränsen mellan reklam och vanligt publicerat innehåll. Men hur spelbranschen kommer att reagera kan endast tiden utvisa.

Kinas ekonomi växer snabbare än väntat trots handelskrig

Det moderna Kina

publicerad Idag 10:30
– av Markus Andersson
The Bunds historiska kajstråk i Shanghai — en gång hjärtat för internationell handel och finans i Asien — vittnar än idag om stadens unika roll som Kinas öppna port mot världen och centrum för globalt affärsutbyte längs Huangpuflodens livliga vatten.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

101 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Världens näst största ekonomi växte med 5,2 procent andra kvartalet och ligger på rätt kurs för att nå årets tillväxtmål. Export och investeringar driver tillväxten medan inhemsk efterfrågan förblir svag.

Kinas ekonomi växte med 5,2 procent under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, vilket var något bättre än de 5,1 procent som ekonomer hade förutspått. Tillväxten innebär att landet ligger i fas för att nå sitt helårsmål på omkring 5 procent, trots pågående handelsspänningar med USA, skriver Financial Times.

Export håller uppe tillväxten

Resultatet visar hur Kina lyckats hålla ekonomin på rätt kurs genom stark export och investeringar, även om efterfrågan på hemmamarknaden är svag. Industriproduktionen ökade med 6,8 procent i juni, betydligt mer än analytikernas prognos på 5,7 procent.

Tillverkning och högteknologiska industrier leder den industriella tillväxten, med framstående vinster inom exempelvis robotteknik, nya energifordon och utrustning, säger Yuhan Zhang, chefsekonom vid The Conference Board’s China Center.

Detaljhandeln växte däremot endast 4,8 procent i juni, vilket var lägre än väntat och en nedgång från föregående månads 6,5 procent.

Utmaningar väntar

Ekonomer varnar för att andra halvåret kan bli mer utmanande. Shuang Ding, chefsekonom för Kina vid Standard Chartered, pekar på att första halvårets tillväxt gynnats av att företag skyndat sig att exportera före eventuella amerikanska tullar.

Högre tullar kommer att påverka Kinas export negativt, säger Ding.

Fastighetssektorn fortsätter att dra ned tillväxten, med nya bostadspriser som sjönk 3,7 procent jämfört med föregående år. Ekonomer oroar sig också för att överproduktion kombinerat med svag efterfrågan driver på deflationstryck.

Kina kommer troligen att behöva mer politisk stimulans samt strukturella reformer under andra halvåret för att stärka ekonomins prestanda och göra tillväxten mer balanserad, säger Eswar Prasad, ekonomiprofessor vid Cornell University.

Matjätten Axfood gör stor rörelsevinst

uppdaterad Igår 14:56 publicerad 13 juli 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

101 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den svenska livsmedelsmarknaden fortsätter att växa trots ekonomisk osäkerhet. Axfood, en av landets största aktörer, redovisar en vinsttillväxt på drygt elva procent för det andra kvartalet och tar fortsatt marknadsandelar från konkurrenterna.

Svenska konsumenter handlar mat för allt större summor, och dagligvarukedjorna gynnas av denna utveckling. Axfood, som driver Willys, Hemköp och sedan november förra året även City Gross, rapporterar en rörelsevinst som steg med 11,7 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period 2024.

Resultatet överträffade finansanalytikernas prognoser, medan omsättningstillväxten på 9,3 procent hamnade något under marknadens förväntningar. Totalt omsatte koncernen närmare 23 miljarder kronor under kvartalet.

Automation ger lägre kostnader

Bakom den starka lönsamhetsutvecklingen ligger omfattande investeringar i moderna logistiklösningar och automation. Enligt koncernen har satsningarna lett till förbättrad effektivitet och stärkt konkurrenskraft.

Framöver väntas effektiviseringsåtgärderna generera kostnadsbesparingar på 80 miljoner kronor årligen. Axfood bekräftar samtidigt sina investeringsplaner på 1,6–1,7 miljarder kronor under 2025 samt målsättningen att öppna 10–15 nya butiker.

Fakta: Axfood

Axfood kontrolleras av familjeföretaget Axel Johnson AB, som äger 50,1 procent av aktierna. Bakom Axel Johnson AB står familjen Ax:son Johnson med Antonia Ax:son Johnson som huvudägare, och sedan januari i år leds koncernen av Caroline Berg, som är Antonias dotter.

Axel Johnson-gruppen, som har 150 år på nacken, äger förutom Axfood även IT-företaget Dustin, restauranggrossisten Martin & Servera, investeringsbolaget Novax och industrigruppen Axel Johnson International. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i gruppen omkring 144 miljarder kronor och har cirka 27 000 anställda.

Bitcoin når nya rekordhöjder – institutioner driver utvecklingen

Alternativa ekonomiska system

publicerad 11 juli 2025
– av Redaktionen
Bitcoin har rusat och väntas stiga ännu mer.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

101 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Kryptovalutan Bitcoin har under de senaste dagarna stigit till historiska toppnivåer och handlas nu för närmare 118 000 dollar. Institutionella investerares ökade intresse och Donald Trumps kryptovänliga politik pekas ut som drivande faktorer bakom den kraftiga uppgången.

Den ledande kryptovalutan Bitcoin fortsätter sin imponerande utveckling och nådde under torsdagen en ny toppnotering på 118 780 dollar. Vid fredagsmorgonen handlades valutan för 117 688 dollar, vilket innebär en ökning på ungefär 26 procent sedan årsskiftet.

Uppsvinget har varit särskilt markant under den senaste tiden. På veckobasis har Bitcoin stigit omkring åtta procent, medan torsdagens handel ensamt bidrog med en sexprocentig ökning.

Institutionerna tar plats på kryptomarknaden

Bakom den senaste tidens kraftiga prisuppgång ligger flera samverkande faktorer. Många marknadsanalytiker lyfter fram president Donald Trumps positiva inställning till kryptovalutor som en viktig katalysator, inte minst hans uttalade ambition att etablera en strategisk kryptoreserv för USA.

Men den kanske mest betydelsefulla utvecklingen är institutionella investerares växande engagemang i kryptosektorn. Stora finansiella aktörer har under det senaste året i allt större utsträckning börjat inkludera Bitcoin och andra digitala tillgångar i sina portföljer, vilket har bidragit till att legitimera marknaden.

Bitcoins nya rekordnivå drivs av obeveklig institutionell ackumulering. Stora aktörer ökar utbudet och minskar likviditeten på börserna, säger Joshua Chu, medordförande för Hong Kong Web3 Association, till nyhetsbyrån Reuters.

Nästa mål: 150 000 dollar

Frågan som många marknadsaktörer nu ställer sig är hur långt Bitcoins prisuppgång kan fortsätta. Enligt kryptoexperter, som konsultationsfirman Fast Company talat med, kan nivån 120 000 dollar utgöra en viktig psykologisk barriär för valutan.

Om Bitcoin lyckas etablera sig över denna nivå kan det enligt analytikerna öppna för ytterligare prisuppgångar, potentiellt ända upp till 150 000 dollar per enhet.

Samtidigt påminner marknadsexperter om att Bitcoin historiskt har genomgått både kraftiga uppgångar och djupa fall. Enligt analysföretaget Tradingview finns det tecken som tyder på att en korrigering kan vara på väg, vilket skulle kunna pressa ner kursen till under 107 000 dollar. En sådan rörelse skulle dock, enligt samma analys, vara tekniskt betingad och förväntas följas av ytterligare uppsving.

Den näst största kryptovalutan, Ether, har också visat styrka och handlas för närvarande kring 2 957 dollar, efter att tidigare ha rört sig upp mot 2 998 dollar – den högsta nivån på fem månader.

Nvidia första företaget att nå fyra biljoner dollar i marknadsvärde

Utvecklingen av AI

publicerad 10 juli 2025
– av Redaktionen
Jensen Huang, NVIDIAs grundare och vd, presenterar DGX Spark – världens minsta AI-superdator.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

101 290 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Grafikkortsjätten Nvidia skrev historia när företaget under onsdagen blev det första börsnoterade bolaget någonsin att överskrida fyra biljoner dollar i marknadsvärde. Milstolpen nåddes när aktien steg till 164,42 dollar under handelsdagen den 9 juli.

Det Kalifornienbaserade teknikföretaget har upplevt en meteorisk uppgång driven av sin dominerande position inom AI-chiptillverkning. Under de senaste fem åren har aktien stigit med hela 1 460 procent, medan årets uppgång ligger på närmare 18 procent.

Nvidias framgång grundar sig i företagets närmast monopolliknande kontroll över marknaden för AI-processorer. Bolagets GPU-chip utgör ryggraden i maskininlärning, datacenter och stora språkmodeller som ChatGPT.

Företagets chip har blivit oumbärliga för teknikjättarna Microsoft, Amazon, Meta och Alphabet, som alla investerar miljardbelopp i AI-infrastruktur. Detta har gjort Nvidia till en av huvudvinnarna i den pågående AI-revolutionen.

Jensen Huangs förmögenhet exploderar

Aktieuppgången har haft dramatisk påverkan på medgrundaren och VD:n Jensen Huangs personliga förmögenhet. Enligt Bloomberg uppskattas hans nettoförmögenhet nu till 140 miljarder dollar, en ökning med 25 miljarder dollar bara i år.

Huang äger omkring 3,5 procent av Nvidia, vilket gör honom till företagets största individuella aktieägare. Förmögenhetsökningen placerar honom bland världens tio rikaste personer, med hans välstånd nära kopplat till Nvidias aktiekurs.

Tyngst i S&P 500

Nvidia har nu den högsta viktningen i det breda amerikanska börsindexet S&P 500, och har därmed gått om både Apple och Microsoft. Genomslaget har lett till optimism för fortsatt tillväxt, där vissa analytiker spår att marknadsvärdet kan stiga ytterligare.

Loop Capitals Ananda Baruah ser Nvidia i ”framkanten” av nästa ”gyllene våg” för generativ AI och bedömer att företaget kan nå ett marknadsvärde på över sex biljoner dollar inom några år.

Nvidias historiska framgång speglar den bredare AI-eufori som greppat finansmarknaderna, där investerare satsar på att artificiell intelligens kommer att omforma hela ekonomin under kommande decennier.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.