EU:s konsumentskyddsnätverk har infört nya riktlinjer för hur virtuella valutor får användas i spel, vilket kan påverka stora delar av spelindustrin. Beslutet kommer efter en granskning av det svenska företaget Star Stable Entertainment, som anmälts för att uppmuntra barn att spendera riktiga pengar i spelet Star Stable Online.
De nya riktlinjerna, presenterade i dokumentet Key principles on in-game virtual currencies, ställer krav på hur företag får sälja virtuella valutor mot riktiga pengar. Bland annat ska priset för spelvaluta tydligt visas i verklig valuta, och företag avråds från att använda förutbestämda paket som inte kan anpassas av spelaren.
Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter, kommenterar utvecklingen:
– Vår uppfattning är att de flesta spel som idag använder sig av virtuella valutor bryter mot principerna som EU beslutat om. För vissa spel kanske det till och med är läge att börja kika på andra affärsmodeller.
Granskningen av Star Stable Entertainment har genomförts av Konsumentverket i Sverige i samarbete med norska myndigheter. Företaget har nu en månad på sig att redovisa hur de planerar att rätta till de brister som identifierats. Samtidigt planerar EU-kommissionen en workshop där spelbolag ska få presentera hur de tänker anpassa sig till de nya reglerna.
De nya riktlinjerna är ett försök att stärka konsumentskyddet, särskilt för unga spelare, och reglera en växande digital spelmarknad. Hur spelbolagen och myndigheterna går vidare med implementeringen återstår att se.