Forskare: Fladdermöss kanske imiterar getingar i försvar

publicerad 29 maj 2022
Större musöra (Myotis myotis).

Fladdermusarten Större musöra kan vara det första däggdjuret som använder sig av försvarsmekanismen “Bates mimikry”, menar forskare. Fladdermusen tycks imitera ljudet av en geting när den känner sig hotad.

I Italien 1998 till 2001 studerade ekologen Danilo Russo fladdermusarten Större musöra (Myotis myotis). När man tillfångatog fladdermössen upptäckte man att de gav ifrån sig ett surrande ljud som inte var karaktäristiskt för just fladdermöss, utan liknande mer ljudet av ett bi eller geting.

Flera år senare beslutade Russo och hans forskningsteam att testa om ljudet enbart var ett sammanträffande eller en form av försvarsljud, även kallat ”Bates mimikry”, vilket innebär att ett ogiftigt djur imiterar ett giftigt djur eller annan oätlig art för att skydda sig själv.

När man hörde ljudet tänkte man direkt på det, berättar Russo för Science News.

Russo spelade in ljudet från fladdermössen och även lätena från två typer av getingar samt två bin som var vanliga i området. När man jämförde lätena kunde forskarna dock oftast särskilja dem, även om de lät snarlika. Russo funderade vidare och kom sedan att tänka på en av fladdermusens största fiender, ugglan. Två ugglearter i området, kattuggla (Strix aluco) och Tornuggla (Tyto alba), jagar ofta Större musöra och därför testade man att begränsa ljudet till frekvenser som ugglor hör. Då lät de surrande ljuden plötsligt mer lika naturliga bins och blev svårare att särskilja.

Forskarna testade sedan att spela upp ljudet för dessa ugglor vilka då backade undan från högtalaren. De testade också att spela upp typiska uggleljud via samma högtalare, vilket gjorde att ugglorna då istället närmade sig. Russo menar att fåglar generellt undviker ”stickande insekter” och tror att fladdermössen utvecklat det surrande ljudet för att kunna försvara sig själva mot ugglan genom att imitera en geting eller ett bi.

Det här scenariot kan därför vara det första man upptäckt där ett däggdjur imiterar en insekt i syfte att använda sig av Bates mimikry, menar forskarna. Det är också generellt ovanligt att arter använder sig av ljud, oftast använder de sig av visuella signaler.

Däremot är ekologen Matthew Bulbert vid Oxford Brookes University i Storbritannien osäker huruvida det här är ett fall av Bates mimikry. Han menar att fladdermössen skulle kunna ge ifrån sig dessa ljud enbart för att ”skrämma” ugglan att släppa taget så de kan fly.

Men det i sig är fortfarande rätt häftigt, menar Bulbert.

Faktaruta: Bates mimikry

Upptäcktes av zoologen Henry Walter Bates (1825-1892) i Sydamerikas regnskogar hos fjärilar. Fenomenet är vanligast hos insekter och kan uttrycka sig exempelvis genom att insekten har ”varningsfärger” som exempelvis gult, rött och svart som ofta indikerar att ett djur är giftigt. När ett rovdjur inte kan urskilja en giftig eller oätlig art från varandra undviker de ofta att äta arten i sig. Enkelt kan man beskriva det som att de arter som utövar Bates mimikry är ”ett får i ulvakläder”.

Källa: Wikipedia