USA:s president Donald Trump har meddelat att han kommer att införa tullar på 25 procent på alla bilar som inte tillverkas inom USA.
Enligt Trump är presidentordern ett led för att få till en tillväxt inom den inhemska bilindustrin och samtidigt ge ett kraftfullt incitament för utländska biltillverkare att flytta sin produktion till USA.
Tullarna, som beräknas träda i kraft från den 3 april, riktar sig mot både färdigmonterade bilar och viktiga bildelar såsom motorer och transmissioner, rapporterar Reuters.
Presidenten menar att det inte kommer att bli någon avgift alls för fordon tillverkade i USA. En åtgärd som han tror kommer att stärka den inhemska industrin och skapa nya arbetstillfällen.
Donald Trump beskriver sitt beslut som början på ”befrielsedagen” i USA, en signal om att landet inte längre tänker tolerera vad han kallar en orättvis handelspolitik.
– Vi kommer att ta betalt av länder som gör affärer i vårt land och tar våra jobb, tar vår rikedom, tar mycket av det som de har tagit under åren, sade Trump i Ovala rummet på onsdagen.
– De har tagit så mycket från vårt land, både vänner och fiender, och ärligt talat har vänner ofta varit mycket värre än fiender.
Donald Trump announced the introduction of 25% tariffs on all cars and vehicles not made in the US pic.twitter.com/MMnU4hMQqW
— Sprinter Observer (@SprinterObserve) March 27, 2025
Ekonomiska konsekvenser och reaktioner
Flera analytiker varnar dock för att tullarna kan få långtgående konsekvenser. Marknaden världen över har initialt reagerat negativt, med betydande börsnedgångar för företag som är beroende av internationella leveranskedjor, såväl stora amerikanska biltillverkare som utländska aktörer.
Enligt beräkningar från Vita huset skulle de nya tullarna kunna generera uppemot 100 miljarder dollar i skatteintäkter per år, men samtidigt riskera att driva upp bilpriserna med flera tusen dollar per fordon.
Utanför USA har inte minst EU uttryckt missnöje med beslutet. EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, har kallat åtgärden för ”dåligt för företag, sämre för konsumenter”, och varnar för att tullarna kommer att få negativa effekter både för för exportörer i Europa och för amerikanska konsumenter.