Ett förbud mot skräpmatsreklam i kollektivtrafiken övervägs i Australiens största delstat New South Wales. Sedan tidigare har detta även blivit fallet i London.
Det beräknas att barn i New South Wales årligen exponeras för upp till 2 800 reklamannonser för ohälsosam mat när de reser till och från skolan, enligt statistik från Cancer Council. Under 2022 visade det sig också att så många som fyra av fem annonser på bussar i Sydney gällde ohälsosam mat.
– Det är uppenbart att marknadsföring av livsmedel påverkar barns val och matvanor och att reklam för ohälsosamma livsmedel, särskilt i kollektivtrafiken, når ett stort antal ungdomar varje dag, säger Clare Hughes, ordförande vid Cancer Council-kommittén för kost, alkohol och fysisk aktivitet.
Nu överväger Ryan Park, hälsominister i New South Wales, att helt förbjuda reklam för skräpmat i kollektivtrafik, rapporterar Sky News. Åtgärden uppges vara en del i arbetet med att minska diabetesfrekvensen, främst i västra Sydney. I den senaste folkräkningen såg man exempelvis att 65 procent av barnen med diabetes i Sydney bor i de västra förorterna.
I hela delstaten har omkring 8,2 procent av den vuxna befolkningen en diabetesdiagnos, enligt en studie gjord av delstatens hälsomyndigheter under 2022. I hela Australien räknade man att ungefär en av 20 i befolkningen led av någon typ av diabetesdiagnos under 2021, det vill säga omkring 1,3 miljoner personer.
Under 2019 förbjöds reklam för skräpmat i kollektivtrafiken i London, ett förbud som omfattar all reklam för mat och dryck med högt fett-, salt- och sockerinnehåll. Initiativet hänvisades i detta fall till att motverka barnfetma i staden.