MORGONDAGENS DAGSTIDNING – tisdag 19 augusti 2025

tisdag 19 augusti 2025

Robottaxi nu verklighet i Los Angeles

publicerad 14 november 2024
– av Jan Sundstedt
Waymo bilar
En förarlös Waymo på Van Ness Boulevard, San Fransisco, från juni i år.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Likt Paul Verhoevens science-fiction-opus Total Recall från 1990, kan invånare i Los Angeles nu hyra en förarlös taxi via företaget Waymos digitala app.

Tjänsten, som är tillgänglig dygnet runt, ses som ett stort steg mot ett helt nytt transportsätt – men väcker också frågor kring säkerhet och förlorade arbetstillfällen.

Det amerikanska bil- och teknikföretaget Waymo, en del av teknikjätten Alphabet Inc., lät i veckan meddela att deras Waymo One-tjänst nu finns tillgänglig för allmänheten i Los Angeles County.

Efter flera månader av tester på stadens gator med en begränsad grupp passagerare, öppnas nu tjänsten för alla som vill uppleva en tur i en förarlös taxi. Företagets nuvarande begränsning till vägarna inne i staden beror på att man än så länge inte tillåter motorvägskörning för robotbilarna.

Waymos vice vd Tekedra Mawakana i ett uttalande kring nyheten att man nu öppnar verksamhet i Los Angeles:

Nu är det en spännande tid att välkomna alla i Los Angeles med på resan. Vår tjänst har mognat snabbt och våra förare omfamnar de många fördelarna med helt autonom körning.

Trots de tekniska framstegen och företagets optimism är Kaliforniens myndigheter försiktiga. Los Angeles lokala tjänstemän har efterfrågat ökad säkerhetsövervakning, och fackföreningar uttrycker oro för de potentiella konsekvenserna på arbetsmarknaden, där traditionella taxichaufförers jobb kan hotas.

Motorvägar ett problem

Waymo uppger att deras flotta, i dagsläget bestående av mer än 700 fordon, genomför över 150 000 resor varje vecka i städer som Phoenix, Bay Area och nu även Los Angeles. I Los Angeles betjänar för närvarande cirka 100 robotbilar stadens medborgare. Fordonen har redan blivit en välkänd syn i San Francisco, där Waymo har sin största flotta.

Trots entusiasmen återstår vissa praktiska hinder för de förarlösa fordonen. Då Los Angeles ofta är beroende av motorvägstransporter kan begränsningen till stadsvägarna göra resor både längre och dyrare.

Waymos talesman Chris Bonelli bekräftar att man på företaget är medvetna om problemet.

Vi vet att motorvägar är kritiska för effektiv vägledning över stora serviceområden, och vi kommer att fortsätta flitiga tester för att erbjuda motorvägsvägar till våra förare i framtiden, sa Bonelli.

Företaget testar redan autonom motorvägskörning i både Phoenix och San Francisco, men i Los Angeles är dessa tester mer begränsade.

Ett antal mindre olyckor registrerade

Enligt en rapport från California Department of Motor Vehicles (DMV) inträffade den 13 maj en incident där en Waymo-taxi blev påkörd bakifrån på en motorväg.

Vårt fordon verkar ha kört korrekt i sitt körfält när det träffades, och efter kollisionen körde vår autonoma specialist manuellt fordonet till vägrenen, förklarade Chris Bonelli.

Med undantag för motorvägsincidenten visar DMV:s register att 12 mindre olyckor med Waymobilar har loggats sedan mars i år.

Kaliforniens guvernör, Gavin Newsom, lade dock tidigare i år in sitt veto mot ett lagförslag som skulle ha krävt mer rapportering om olyckor från förarlösa bilar.

Intresset för tjänsten tycks vara stort i Los Angeles. När väntelistan öppnades tidigare i år registrerade sig nästan 300 000 personer, enligt Chris Bonelli.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Dansk studentdrönare kan både flyga och simma

publicerad 17 augusti 2025
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Fyra studenter vid Aalborgs universitet har utvecklat en revolutionerande drönare som smidigt övergår mellan luft och vatten. Prototypen använder en innovativ rotorteknik som automatiskt anpassar sig till olika miljöer.

Fyra studenter vid Aalborgs universitet i Danmark har skapat något som låter som science fiction – en drönare som bokstavligen kan flyga ner i vatten, simma omkring och sedan hoppa upp i luften igen för att fortsätta flyga, skriver Tom’s Hardware.

Studenterna Andrei Copaci, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki och Mikolaj Dzwigalo har som sitt examensarbete utvecklat en prototyp som visar hur framtidens amfibiska drönare skulle kunna fungera. Projektet har uppmärksammats av teknikmedier efter att en demonstrationsvideo visade drönaren flyga över en pool, krascha ner i vattnet, navigera under ytan och sedan återigen ta sig upp i luften.

Intelligent rotorteknik löser utmaningen

Hemligheten bakom den imponerande prestandan ligger i vad teamet kallar ett ”variabelt rotorsystem”. De enskilda rotorbladen kan automatiskt justera sin lutningsvinkel beroende på om drönaren befinner sig i luft eller vatten.

När drönaren flyger genom luften arbetar rotorbladen med en högre vinkel för optimal lyftförmåga. Under vatten sänks bladens lutning för att minska motstånd och förbättra effektiviteten vid navigation. Systemet kan även reversera dragkraften för att öka rörligheten när drönaren rör sig genom trånga passager under vattenytan.

De flesta komponenter i prototypen har studenterna själva tillverkat med 3D-skrivare, eftersom motsvarande delar inte fanns tillgängliga på marknaden.

Även om projektet fortfarande befinner sig i ett tidigt konceptstadium och endast existerar som en enstaka prototyp, visar det på möjligheterna för framtida amfibiska farkoster. Tekniken skulle kunna ha tillämpningar inom allt från räddningsoperationer till miljöövervakning där fordon behöver röra sig både över och under vattenytan.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

OpenAI lanserar GPT-5 – här är nyheterna bakom nya ChatGPT-modellen

Utvecklingen av AI

publicerad 8 augusti 2025
– av Markus Andersson
"Första gången det verkligen känns som att prata med en expert på forskarnivå i vilket ämne som helst", hävdar vd:n Sam Altman under företagets presentation av den nya modellen.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


OpenAI släppte på torsdagen sin nya flaggskeppsmodell GPT-5, som nu blir tillgänglig kostnadsfritt för alla användare av chatbottjänsten ChatGPT. Den amerikanska AI-jätten hävdar att den nya modellen är ”den bästa i världen” och tar ett betydande steg mot att utveckla artificiell intelligens som kan prestera bättre än människor inom de flesta ekonomiskt värdefulla arbetsuppgifter.

GPT-5 skiljer sig från tidigare versioner genom att kombinera snabba svar med avancerad problemlösningsförmåga. Medan tidigare AI-chatbottar främst kunde ge smarta svar på frågor, kan GPT-5 utföra komplexa uppgifter åt användaren – som att skapa mjukvaruapplikationer, navigera i kalendrar eller sammanställa forskningsrapporter, skriver TechCrunch.

Att ha något som GPT-5 skulle varit i stort sett otänkbart vid vilken tidigare tidpunkt i historien som helst, sa OpenAI:s vd Sam Altman under en pressträff.

Bättre än konkurrenterna

Enligt OpenAI presterar GPT-5 något bättre än konkurrerande AI-modeller från företag som Anthropic, Google DeepMind och Elon Musks xAI på flera viktiga test. Inom programmering uppnår modellen 74,9 procent på verkliga kodningsuppgifter, vilket marginellt slår Anthropics senaste modell Claude Opus 4.1 som nådde 74,5 procent.

En särskilt viktig förbättring är att GPT-5 ”hallucinerar” – det vill säga hittar på felaktig information – betydligt mindre än tidigare modeller. Vid test av hälsorelaterade frågor ger modellen felaktiga svar endast 1,6 procent av fallen, jämfört med över 12 procent för OpenAI:s tidigare modeller.

Detta är särskilt relevant eftersom miljontals människor använder AI-chatbottar för att få hälsoråd, trots att de inte ersätter professionella läkare.

Nya funktioner och prismodeller

Företaget har också förenklat användarupplevelsen. Istället för att användare ska behöva välja rätta inställningar, har GPT-5 en automatisk router som bestämmer hur den bäst ska svara – antingen snabbt eller genom att ”tänka igenom” svaret grundligare.

ChatGPT får även fyra nya personligheter som användare kan välja mellan: Cynic, Robot, Listener och Nerd. Dessa anpassar hur modellen svarar utan att användaren behöver specificera det i varje förfrågan.

För utvecklare lanseras GPT-5 i tre storlekar via OpenAI:s programmeringsgränssnitt, med grundmodellen prissatt till 1,25 dollar per miljon inmatade ord och 10 dollar per miljon producerade ord.

Lanseringen kommer efter en intensiv vecka för OpenAI, som även släppte en öppen AI-modell som utvecklare kan ladda ner kostnadsfritt. ChatGPT har vuxit till en av världens populäraste konsumentprodukter med över 700 miljoner användare varje vecka – nästan 10 procent av världens befolkning.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

OpenAI öppnar datacenter i Norge

Utvecklingen av AI

publicerad 2 augusti 2025
– av Markus Andersson
I Norge planerar OpenAI att etablera ett av Europas största AI-datacenter inom ramen för det globala projektet Stargate.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


I Norge planerar OpenAI att etablera ett av Europas största AI-datacenter inom ramen för det globala projektet Stargate. Anläggningen ska byggas i landets norra delar och drivas helt med förnybar energi.

Stargate lanserades tidigare i år som ett omfattande AI-initiativ med målet att stärka USA:s dominans inom artificiell intelligens. Projektet är ett samarbete mellan amerikanska OpenAI och Oracle samt japanska SoftBank, med ambitionen att bygga upp en global AI-infrastruktur till en kostnad av upp till 500 miljarder dollar under de kommande fyra åren – motsvarande cirka 5 500 miljarder svenska kronor. Det gör Stargate till en av de största teknologisatsningarna i historien.

Första i Europa

Under torsdagen meddelade OpenAI att bolaget planerar att öppna ett Stargate-märkt datacenter i Norge. Det blir företagets första europeiska anläggning av detta slag.

Datacentret ska placeras i Kvandal, utanför Narvik, och byggs i samarbete med det brittiska bolaget Nscale och norska Aker. OpenAI kommer att fungera som så kallad ”off-taker”, vilket innebär att bolaget köper kapacitet från anläggningen för att driva sina AI-tjänster.

En del av syftet med detta projekt är att samarbeta med OpenAI och utnyttja europeisk statlig datorkraft för att lansera ytterligare tjänster och funktioner på den europeiska kontinenten, säger Josh Payne, vd för Nscale, i en intervju med CNBC.

Drivs på vattenkraft

Datacentret, som planeras stå klart 2026, ska rymma uppemot 100 000 NVIDIA-GPU:er och ha en kapacitet på 230 megawatt – vilket gör det till en av de största AI-anläggningarna i Europa. Anläggningen ska drivas helt på så kallad ”grön energi”, något som möjliggörs av regionens tillgång till vattenkraft.

Den första fasen av projektet omfattar en investering på cirka två miljarder dollar. Nscale och Aker har åtagit sig att bidra med en miljard dollar vardera. Startkapaciteten beräknas till 20 megawatt, med ambition att expandera kraftigt under de kommande åren

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Samsung och Tesla tecknar miljardavtal om AI-chiptillverkning

Utvecklingen av AI

publicerad 30 juli 2025
– av Markus Andersson
Bild på uppbyggnaden av Samsung stora chipfabrik i Taylor beläget i Texas, USA.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den sydkoreanska teknikjätten Samsung har ingått ett omfattande avtal med Tesla om att tillverka nästa generations AI-chip. Kontraktet, som sträcker sig till 2033, är värt 16,5 miljarder dollar och innebär att Samsung ska dedikera sin nya Texas-baserade fabrik till produktion av Teslas AI6-chip.

Samsung får ett betydande uppsving för sin halvledartillverkning genom det nya partnerskapet med Tesla. Elbilstillverkaren har valt att förlägga produktionen av sina avancerade AI6-chip till Samsungs anläggning i Texas, i ett drag som kan förändra konkurrensförhållandena inom halvledarindustrin, skriver TechCrunch.

Den strategiska betydelsen av detta är svår att överskatta, skrev Tesla-grundaren Elon Musk på X när avtalet offentliggjordes.

Avtalet representerar en viktig milstolpe för Samsung, som tidigare kämpat med att attrahera och behålla större kunder för sin chiptillverkning. Enligt Musk kan Tesla komma att spendera betydligt mer än de ursprungliga 16,5 miljarderna dollar på Samsung-chips.

Den faktiska produktionen kommer sannolikt att bli flera gånger högre, förklarade han i ett senare inlägg.

Teslas chipstrategi tar form

AI6-chipen utgör kärnan i Teslas ambition att utvecklas från bilproducent till ett AI- och robotikföretag. Den nya generationen chip är designad som en allround-lösning som kan användas både för företagets Full Self-Driving-system och för de humanoidrobotar av modell Optimus som Tesla utvecklar, samt för högpresterande AI-träning i datacenter.

Tesla arbetar parallellt med den taiwanesiska chiptillverkaren TSMC för produktion av AI5-chip, vars design nyligen färdigställdes. Dessa kommer initialt tillverkas i TSMC:s anläggning på Taiwan och senare även i Arizona. Samsung producerar redan Teslas AI4-chip.

Sedan 2019 har Tesla utvecklat egna anpassade chip efter att ha lämnat Nvidias Drive-plattform. Det första egenutvecklade chipset, känt som FSD Computer eller Hardware 3, lanserades samma år och installerades i alla företagets elbilar.

Musk lovar personligt engagemang

I en ovanlig vändning har Samsung gått med på att låta Tesla bistå med att maximera tillverkningseffektiviteten i den texanska fabriken. Musk har lovat personlig närvaro för att påskynda framstegen.

Detta är en kritisk punkt, eftersom jag kommer att gå igenom produktionslinjen personligen för att accelerera utvecklingstakten. Och fabriken ligger bekvämt nära mitt hus, skrev han.

Det strategiska partnerskapet kan ge Samsung den stabila kundvolym som företaget behöver för att konkurrera med branschledaren TSMC, samtidigt som Tesla säkerställer tillgång till avancerad chiptillverkning för sina växande AI-ambitioner.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.