Felaktiga påståenden efter granskning av sektnätverk

Granskningen av sektnätverket

publicerad 2 november 2021

Efter Nya Dagbladets granskningar av det hemliga nätverket bakom föreningen ”Education4Future” och sektledaren Tor Paulsson som arrangerade ”Svenska bok & mediamässan” har en rad felaktiga påståenden förekommit och bemöts här som kortast.

Inför den alternativt inriktade ”Svenska bok & mediamässan” framfördes förtäckta hot om våld mot NyD-redaktionen, vilket tidningen uppmärksammade i en publicering. Inför mässan ställdes frågan via mejl till några av de utannonserade mässdeltagarna om hur de ställde sig till att ett sådant hot framförts från en av mässans arrangörer, särskilt mot bakgrund av att mässans uttalade tema var yttrandefrihet och att hotet riktats mot en oberoende nyhetsredaktion och dess granskningar.

Enligt ett påstående skulle redaktionen ha ringt runt och ”hotat” samt uppmanat deltagare att inte deltaga på mässan, vilket är helt felaktigt.




Personliga kopplingar till granskad profil

Rykten har också gjort gällande att tidningens granskningar av nätverket bakom ”Education4Future” varit kopplat till någon slags personkonflikt med sektledaren ”Tobbe Larsson” vilket även detta är helt felaktigt.

Redaktionen och dess medarbetare saknar helt personlig koppling till den aktuella profilen i fråga och har aldrig träffat eller varit involverad med personen eller nätverket i fråga.

Tidningens chefredaktör Markus Andersson har heller genom tidigare partipolitiska engagemang aldrig varit medlem i något politiskt parti där profilen samtidigt varit aktiv eller företrädare.

Däremot finns kunskap om den våldsdömde profilen Tor Paulssons subversiva verksamhet och arbete med entrism sedan infiltrationsförsök riktats mot en folkbildande förening som tidningens chefredaktör var ordförande för mellan 2008-2011, något som kulminerade vid att profilen avslöjades och togs på bar gärning efter användande av falsk identitet, mullvadar och bedrägligt beteende. Detta har närmare redovisats i en tidigare radiointervju.

Påståenden om mottagna pengar för publiceringar

Ytterligare påståenden om att Nya Dagbladet skulle tagit emot pengar för någon särskild publicering är också helt felaktiga och löjeväckande. Tilläggas kan också att tidningen ifjol nekades statligt redaktionsstöd som en av få tidningar i Sverige med den regelvidriga motiveringen att tidningen ”arbetade för mycket ideellt”. Stödet skulle ha uppgått till 85 000 kronor, men uteblev.

Detta kan jämföras med andra alternativa medier som mottagit miljonbelopp i olika stödformer. Först i oktober detta år fick tidningen för första gången sedan grundandet 2012 ett redaktionsstöd på motsvarande 90 000 kronor. Detta utan att på något sätt anpassa innehållet eller genom någon form av kompromisser och genom att, som enda tidning i Sverige, vägrat att ansluta sig till pressombudsmannen och istället följt egna högt ställda krav på pressetik.

Nya Dagbladet är en helt oberoende självständig dagstidning vars ägande är kontrollerat inom redaktionen. Tidningen saknar helt kopplingar till Bonnier, Schibsted och andra koncerner som tidningen istället sedan starten 2012 granskat fortlöpande. Vid en av de mer kända granskningarna konfronterade Nya Dagbladet direkt både Bonnier-koncernen och Google vid dess huvudkontor i Stockholm efter att de verkat för censur och motverkat grundläggande yttrandefrihet, något som orsakade ramaskri från företagen ifråga.

Jag har till och med hört ett påstående om att Nya Dagbladet fått pengar av Wallenberg-familjen för att göra granskningarna av sektnätverket. Möjligen att vi senare kan sammanställa dylika kommentarer i någon typ av FAQ om det efterfrågas, men det blir samtidigt så komiskt att det är svårt att hitta någon passande form för detta i en seriös dagstidning, konstaterar tidningens nyhetschef Isac Boman.


 


Liknande artiklar: