Den perfekta allhelgona-skräckisen

Glöm för ett ögonblick Michael Myers och dennes hyss. Vill man se en skräckis med genuin allhelgonakänsla är det seriens svarta får "Halloween III: Season of the Witch" som gäller.

publicerad 5 november 2022
- av Jan Sundstedt
Halloween III Santa Mira
Santa Mira - byn du inte bör stanna till vid för en kaffepaus.

Bortglömd av många och ställd i Halloween-seriens skamvrå av etablissemanget. Emellertid uppskattad av er ödmjuke filmskribent mot bakgrund av att filmen är uppfriskande udda, genuint otäck och ljuvligt stämningsfull. Det är Halloween III: Season of the Witch

En essentiell komponent i varför filmen ser ut som den gör härrör till att producenterna John Carpenter och Debra Hill ville distansera detta kapitel från de två föregående Halloween-filmerna och göra något fundamentalt väsensskilt. Tankegodset var således att göra fristående filmer på temat Halloween. Filmer som var och en stod på egna ben.

Slutprodukten var ett tappert och förnämligt försök att göra just detta. På grund av dels tafflig marknadsföring – bland annat misstaget att i titeln ha med siffran III – och dels publikens tvivelaktiga smak, blev filmens kassaintäkter markant blygsammare än de två föregående filmerna i serien och i synnerhet då originalfilmen (Halloween, 1978).

Handling

Efter att hennes far Harry Grimbridge (Al Berry) i filmens hårresande inledning blir tagen av daga beslutar dottern Ellie (Stacy Nelkin) och Dr. Daniel Challis (Tom Atkins) att på egen hand undersöka mordet. Spåren leder till dem till den bortglömda byn Santa Mira, mitt ute i ödemarken. Byns invånare uppvisar inom kort klassisk småstadsmentalitet – som den brukar te sig på film – och det udda paret drar snart ögon och öron till sig. Byfolket tycks även besitta en närmast manisk trohet till ortens starke man, en irländsk leksaksmakare vid namn Conal Cochran (Dan O’Herlihy) som är känd för sina Halloween-masker.

Mottagande

Vid tidpunkten för filmens ursprungliga premiär fick den ömsom vin ömsom vatten. Tvärtemot gängse myt var det ett antal kritiker som uppskattade det faktum att filmen försökte göra något annorlunda och inte upprepa det redan uttjatade temat. Man prisade producenternas mod, ett relativt snitsigt manus och en stabil regi. Kritik riktades mot filmens många visuellt starka scener – filmen är inget för den känslige – samt kärlekshistorien mellan 23-åriga Ellie och drygt 40-åriga doktor Daniel. Det sistnämnda instämmer även undertecknad i att filmen hade tjänat på att utelämna då det är orealistiskt, kliché samt för handlingen överflödigt.

Halloween III: Season of the Witch känns oerhört Carpenter-esque i tonen, inte minst gäller detta bildspråk, tempo och redigering. Manuset är genomtänkt och för sin tid avvikande jämfört med vad som då överlag var på modet. Musiken är i sedvanlig ordning magiskt bra. Ödesmättad, stämningsfull och obehaglig kryper den åskådaren inpå bara skinnet och förhöjer rysligheterna som sköljer över oss. Många ’cues’ är klassisk Carpenter och ljudbilden är typisk för det sound han och Alan Howarth hade som signum 1981 – 1989.

Det blir helt klart tummen upp för Halloween III: Season of the Witch och jag råder vän av ordning att bilda sig en egen uppfattning om filmen och inte tro blint på allt som skrivs på IMDB och Rotten Tomatoes.

För en som ända sedan 1982 stått upp för detta svarta får, är det med glädje en konstaterar att filmen genom åren sakta men säkert byggt upp en egen fan-base och så sakteliga fått det beröm den förtjänar.

 

Jan Sundstedt



Halloween III
1982 US One Sheet.

Halloween III: Season of the Witch är en amerikansk skräckfilm från 1982. För regin står Tommy Lee Wallace. Legenden John Carpenter bidrar med manus (anonymt), produktion (tillsammans med Debra Hill) och musik (i samarbete med Alan Howarth).



Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.