Bortglömd av många och ställd i Halloween-seriens skamvrå av etablissemanget. Emellertid uppskattad av er ödmjuke filmskribent, inte minst mot bakgrund av att filmen är uppfriskande udda, genuint otäck och ljuvligt stämningsfull. Det, mina damer och herrar, är Halloween III: Season of the Witch
En essentiell komponent i varför filmen ser ut som den gör härrör till att producenterna John Carpenter och Debra Hill ville distansera detta kapitel från de två föregående Halloween-filmerna och göra något fundamentalt väsensskilt. Tankegodset var således att göra fristående filmer på temat Halloween. Filmer som var och en stod på egna ben.
Slutprodukten var ett tappert och förnämligt försök att göra just detta. På grund av dels tafflig marknadsföring – bland annat misstaget att i titeln ha med siffran III – och dels publikens tvivelaktiga smak, blev filmens kassaintäkter markant blygsammare än de två föregående filmerna i serien och i synnerhet då originalfilmen Halloween (1978).
John Carpenter har i intervjuer förklarat att den ursprunglige regissören skulle ha varit Joe Dante (Gremlins, 1984). Efter att Dante gått vidare till ett annat projekt blev Carpenters mångårige medarbetare, Tommy Lee Wallace, projektets nye regissör. Tommy Lee Wallace skulle åtta år senare regissera miniserieadaptionen av Stephen Kings It. En annan film som kretsar kring det vidriga uppsåtet att döda barn.

Handling
Efter att hennes far Harry Grimbridge (Al Berry) i filmens hårresande inledning blir tagen av daga, beslutar dottern Ellie (Stacy Nelkin) och Dr. Daniel Challis (Tom Atkins) att på egen hand undersöka mordet. Spåren leder till dem till den bortglömda byn Santa Mira, mitt ute i ödemarken.
Byns invånare uppvisar inom kort klassisk småstadsmentalitet (åtminstone som den tenderar te sig på film), och det udda paret drar snart ögon och öron till sig. Byfolket tycks besitta en närmast manisk trohet till ortens starke man, en irländsk leksaksmakare vid namn Conal Cochran (Dan O’Herlihy) som är känd för sina Halloween-masker.
Inom kort upptäcker duon Cochrans djävulska plan att hjärntvätta Amerikas barn, så att de går hans ärenden genom en blandning av uråldriga ritualer, teknik och häxkonster. På kommande Halloween kan det vara livsfarligt att bära en mask tillverkad i Santa Mira…

Mottagande
Vid tidpunkten för filmens premiär erhöll den ömsom vin ömsom vatten. Tvärtemot gängse myt var det ett antal kritiker som uppskattade det faktum att filmen försökte göra något annorlunda och inte upprepa det (redan då) uttjatade temat med Michael Myers. Man prisade bland annat producenternas mod, ett relativt snitsigt manus samt en stabil regidebut av Tommy Lee Wallace.
Kritik riktades dock mot filmens många visuellt starka scener – filmen är inget för den känslige – samt kärlekshistorien mellan 23-åriga Ellie och drygt 40-åriga doktor Daniel. Det sistnämnda instämmer undertecknad i. Filmen hade tjänat på att utelämna den biten. För kliché och för handlingen överflödigt och onödigt.
Halloween III: Season of the Witch känns oerhört Carpenter-esque i tonen. Inte minst gäller detta bildspråk, tempo och redigering. Manuset är genomtänkt och avvikande jämfört med vad som då överlag var på modet.
Musiken är i sedvanlig Carpenter-anda magnifik. Ödesmättad, stämningsfull och obehaglig kryper den åskådaren inpå bara skinnet och förhöjer rysligheterna som sköljer över oss. Ljudbilden är typisk för det sound han och parhästen Alan Howarth hade som signum cirka 1981 – 1989.
Det blir helt klart tummen upp för Halloween III: Season of the Witch, och jag råder vän av ordning att bilda sin egen uppfattning om filmen och inte tro blint på allt som skrivs på diverse filmforum. För undertecknad som ända sedan 1982 stått upp för detta svarta får är det med glädje en konstaterar att filmen genom åren sakta men säkert byggt upp en välförtjänt supporterskara och så sakteliga erhållit välförtjänt uppskattning.
Streamingentusiasten finner i dagsläget filmen här och anhängare av fysisk media rekommenderas att botanisera efter lämplig version förslagsvis via denna hemsida.
Jan Sundstedt
Regi och manus: Tommy Lee Wallace och Nigel Kneale (Kneale ville dock inte förknippas med den färdiga produkten på grund av filmens grafiska scener).
Producenter: Debra Hill och John Carpenter
Musik: John Carpenter och Alan Howarth
Längd: 98 minuter
Svensk premiär 27 juni 1983
I rollerna (urval).
Tom Atkins
Stacy Nelkin
Dan O'Herlihy
Michael Currie
Wendy Wessberg