Fördelar med Net Promotor Score

publicerad 17 maj 2021
fördelar

Är du ute efter ett smart program för kundundersökning? Då borde du kolla in detta fantastiska program som genererar fler svar än andra! Det som verkligen särskiljer Net Promotor Score från konkurrenterna är att det baseras på en enda fråga:

Hur stor är sannolikheten att du skulle rekommendera vår vara/tjänst till en vän eller kollega?

Större sannolikhet att du får svar
Sannolikheten att dina kunder faktiskt svarar på den här kundundersökningen är stor. För det första går det väldigt snabbt för kunden att utföra kundundersökningen. För det andra är det en enkel fråga att svara på.

Svaret ges med med hjälp av en tio-gradig skala för att förenkla än mer för dina kunder.

Så har du nytta av Net Promotor Score
Främst är det två anledningar som gör programmet till så användbart:

Hastighet
Idag är de allra flesta människor stressade dagligen och känner inte att de har tid att svara på långa, besvärliga undersökningar. Då en nps undersökning kan utföras med endast ett klick är det fler som svarar på kundundersökningen.

Detta resulterar i fler svar och feedback till dig och ditt företag. Om kunden vill kan de besvara fler frågor men det är inte något de måste göra för att slutföra undersökningen.

Tydliga resultat
Då du får data om vilken kund som har svarat på undersökningen får du även veta hur deras upplevelse varit. Om de har haft en negativ upplevelse kan du kontakta kunden och försöka rätta till eventuella misstag som skett.

Kanske har det endast skett ett missförstånd som lätt går att rätta till. Däremot om kunden är supernöjd med dig och ditt företag kan du använda kunden som ambassadör!

Sammanfattningsvis – ett program du kommer ha användning för!
Sammanfattningsvis är programmet ett superbra sätt att ta reda på vad dina kunder tycker och tänker. Ofta är resultatet inte det man förväntar sig – vilket gör det ännu viktigare. För som alla vet leder nöjdare kunder till mer försäljning!