MORGONDAGENS DAGSTIDNING – måndag 18 augusti 2025

måndag 18 augusti 2025

 

Varannan ung britt drömmer om en värld utan internet

publicerad 20 maj 2025
– av Redaktionen
De senaste åren har det kommit en lång rad rapporter och larm som visar att sociala medier har mycket negativ påverkan på ungas psykiska hälsa.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Nästan varannan ung britt önskar att de vuxit upp i en värld utan internet. Det visar en ny undersökning från British Standards Institution som kartlagt ungas relation till sociala medier och digitalt liv.

Av de 1 293 tillfrågade i åldern 16 till 21 år uppgav 46 procent att de hellre skulle vilja vara unga i en värld där internet inte existerade. Nästan 70 procent uppgav att de mådde sämre och fått sämre självkänsla efter att ha använt sociala medier, där 68 procent ansåg att deras tid online varit direkt skadlig för deras psykiska hälsa.

En fjärdedel av de svarande tillbringade fyra timmar eller mer om dagen på sociala medier. Bland dessa erkände 42 procent att de ljugit för föräldrar eller vårdnadshavare om sin nätanvändning. Lika många uppgav att de någon gång ljugit om sin ålder online, medan 40 procent använde så kallade ”burner”-konton – dolda eller alternativa profiler. 27 procent hade till och med utgett sig för att vara en helt annan person och lika många hade delat sin platsinformation med främlingar på nätet.

Undersökningen genomfördes i efterdyningarna av restriktionerna relaterade till corona under nedstängningspolitiken, en period som enligt tre fjärdedelar av deltagarna ledde till markant ökad skärmtid.

Experter tror inte på ”digitalt utegångsförbud”

Mot denna bakgrund har Storbritanniens teknologiminister, Peter Kyle, nyligen öppnat för att införa obligatoriska digitala ”utegångsförbud” – alltså spärrar för vissa appar som TikTok och Instagram, efter ett visst klockslag på kvällen. Även om kritiker avfärdat förslaget som repressivt får det visst stöd bland unga: hälften av de tillfrågade, 50 procent, sade att de skulle stödja ett digitalt utegångsförbud efter klockan 22.

Men flera experter, bland andra Rani Govender, policyansvarig för barns säkerhet online vid barnrättsorganisationen NSPCC, menar att de föreslagna begränsningarna inte räcker.

– Vi behöver vara tydliga med att ett digitalt utegångsförbud i sig inte kommer att skydda barn från de risker de möter online. De kommer att kunna exponeras för samma risker vid andra tidpunkter på dygnet och dessa får fortfarande samma påverkan.

Hon tillägger att fokus istället bör ligga på att göra nätmiljön säkrare och mindre beroendeframkallande för barn och unga, och hindra dem från att besöka uppenbart skadliga sajter och appar.

”Kaninhål av skadligt material”

Även Andy Burrows, vd för självmordspreventionsfonden Molly Rose Foundation, lyfter behovet av lagstiftning som skyddar unga från skadligt innehåll:

– Det är tydligt att unga människor är medvetna om riskerna online och, vad mer är, de vill se att teknikföretag agerar för att skydda dem.

Han framhåller att algoritmer ofta visar innehåll som snabbt kan leda in unga i destruktiva flöden och spiraler:

– Algoritmer kan tillhandahålla innehåll som snabbt eskalerar och leder unga ner i kaninhål av skadligt och ångestfyllt material – utan att det är deras eget fel.

Burrows efterlyser nya lagar som tvingar fram en så kallad ”safe by design”-strategi där barns och samhällets behov går före storföretagens vinstintressen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Facebooks lömska övervakning: Använde VPN-appen för att spionera

Övervakningssamhället

publicerad 9 augusti 2025
– av Markus Andersson

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


År 2013 köpte Facebook det israeliska företaget Onavo för omkring 120 miljoner dollar. Onavo marknadsfördes som en VPN-app som skulle skydda användarnas data, minska mobilanvändningen och säkra onlineaktiviteter. Över 33 miljoner människor laddade ner appen i tron att den skulle stärka deras integritet.

I själva verket gav Onavo Facebook fullständig insyn i användarnas telefoner – inklusive vilka appar som användes, hur länge de var öppna och vilka webbplatser som besöktes.

Enligt domstolsdokument och tillsynsmyndigheter använde Facebook dessa data för att identifiera trender och kartlägga potentiella konkurrenter. Genom att analysera användarmönster i appar som Houseparty, YouTube, Amazon och Snapchat kunde företaget avgöra vilka plattformar som utgjorde ett hot mot dess marknadsdominans.

När Snapchats popularitet började explodera 2016 stötte Facebook på ett problem: krypterad trafik förhindrade insyn i användarnas beteende, skriver Business Today. För att kringgå detta lanserade Facebook en intern operation kallad ”Projekt Ghostbusters”.

Ingenjörer på Facebook tog fram specialanpassad kod baserad på Onavos infrastruktur. Appen installerade ett så kallat root-certifikat på användarnas telefoner – samtycke doldes i juridisk dokumentation – vilket möjliggjorde att Facebook kunde skapa falska certifikat som imiterade Snapchats servrar.

Detta gjorde det möjligt att dekryptera och analysera Snapchats trafik internt. Syftet var att använda informationen som underlag för strategiska beslut, produktutveckling eller eventuella förvärv.

Snapchat sa nej – Facebook kopierade istället

Med utgångspunkt i data från Onavo erbjöd Facebook att köpa Snapchat för 3 miljarder dollar. När Snapchats vd Evan Spiegel tackade nej, svarade Facebook genom att lansera Instagram Stories – en direkt kopia av Snapchats mest populära funktion. Detta blev ett avgörande drag i konkurrensen mellan de två plattformarna.

År 2018 tog Apple bort Onavo från App Store, med hänvisning till att appen bröt mot bolagets dataskyddsregler. Facebook svarade genom att lansera en ny app: Facebook Research, internt kallad Project Atlas, som erbjöd liknande övervakningsfunktioner. Den här gången betalade företaget användare – vissa så unga som 13 år – upp till 20 dollar i månaden för att installera appen.

När Apple upptäckte detta agerade bolaget kraftfullt och drog in Facebooks företagsutvecklingscertifikat. Det innebar att samtliga interna iOS-appar tillfälligt stoppades – en av Apples mest långtgående åtgärder någonsin.

År 2020 stämde den australiska konkurrens- och konsumentkommissionen (ACCC) Facebook, som nu heter Meta, för att ha vilselett användare med falska löften om integritet. År 2023 bötfälldes Metas dotterbolag med totalt 20 miljoner australiska dollar för vilseledande beteende.

Varför det fortfarande spelar roll

Business Insider är noga med att poängtera att Onavo-historien inte bara handlar om en missvisande app. Den illustrerar även hur ett av världens mäktigaste teknikbolag byggde ett övervakningssystem maskerat som ett integritetsverktyg.

Det faktum att Facebook använde datan för att kartlägga konkurrenter, kopiera funktioner och behålla kontrollen över sociala medier-marknaden – och dessutom riktade sig mot minderåriga användare för datainsamling, väcker ytterligare etiska frågor.

Även tio år senare är Onavo fortfarande ett typexempel på hur ”data är makt” – och hur långt företag är villiga att gå för att få tag på den”, konstaterar tidningen.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Zuckerberg: Människor ”underlägsna” utan AI-glasögon

Utvecklingen av AI

publicerad 1 augusti 2025
– av Markus Andersson
"Den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig", menar Meta-chefen.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Meta-chefen Mark Zuckerberg varnar för att människor utan AI-glasögon kommer att hamna i ett betydande mentalt ”underläge” i framtiden. Under bolagets kvartalsrapport delgav han sina visioner om glasögon som det primära sättet att interagera med artificiell intelligens.

På torsdagen släppte Meta sin kvartalsrapport. I ett samtal riktat mot investerare uttalade sig VD Mark Zuckerberg om företagets satsning på smarta glasögon och varnade för konsekvenserna av att stå utanför utvecklingen, skriver TechCrunch.

Jag fortsätter att tro att glasögon i grunden kommer att vara den ideala formfaktorn för AI, eftersom du kan låta en AI se vad du ser under dagen, höra vad du hör och tala med dig, sade Zuckerberg under samtalet med investerare.

Genom att lägga till skärmar kan ännu mer värde låsas upp, menade han, oavsett om det handlar om holografiska synfält eller mindre displayer i vardagliga AI-glasögon.

Jag tror att du i framtiden, om du inte har glasögon med AI – eller något sätt att interagera med AI – förmodligen kommer att vara i ett ganska betydande kognitivt underläge jämfört med andra människor, tillade han.

Otippad framgång

Meta har fokuserat på ”smarta” glasögon som Ray-Ban Meta och Oakley Meta-modellerna. Glasögonen låter användare lyssna på musik, ta foton och ställa frågor till Meta AI. Produkterna har blivit en överraskande succé – intäkterna från Ray-Ban Meta-glasögonen mer än tredubblades jämfört med föregående år.

Reality Labs-divisionen har dock varit kostsam. Meta rapporterade 4,53 miljarder dollar i rörelseförlust för andra kvartalet, och sedan 2020 har enheten förlorat nästan 70 miljarder dollar.

Konkurrensen växer. OpenAI förvärvade i våras Jony Ive’s startup-företag för 6,5 miljarder dollar för att utveckla AI-enheter, medan andra företag utforskar AI-broscher och hängsmycken.

Zuckerberg är dock övertygad om glasögonens framtid och kopplar dem till Metaverse-visionen.

Det andra som är fantastiskt med glasögon är att de kommer att vara det ideala sättet att blanda den fysiska och digitala världen tillsammans, avslutade han.

Meta är sedan tidigare känt för att bidra till det ökande övervakningssamhället och har också ignorerat hälsoaspekter kring strålning från trådlös teknik.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Kvinnoapp hackad – tusentals privata bilder läckta

publicerad 29 juli 2025
– av Redaktionen

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En app som hjälper kvinnor att identifiera problematiska män har blivit en ny måltavla för hackare. Över 70 000 bilder, inklusive selfies och körkort, läcktes till 4chan.

Dating-appen Tea, som låter kvinnor varna varandra för ”red flags” hos män, drabbades förra veckan av ett omfattande dataintrång. Enligt 404 Media lyckades hackare från forumet 4chan komma åt 72 000 bilder från appens databas, varav 13 000 var selfies och bilder på körkort.

Appen skapades av mjukvaruutvecklaren Sean Cook, inspirerad av sin mammas ”skrämmande” datingupplevelser. Tea har över fyra miljoner aktiva användare och toppade i förra veckan Apples App Store.

Vårdslös datahantering

Företaget lagrade känslig användardata på Googles molntjänst Firebase, där informationen blev tillgänglig för obehöriga. Flera cybersäkerhetsexperter har kritiserat företagets metoder som ”vårdslösa”.

— Ett företag ska aldrig lagra användares privata data på en offentligt tillgänglig server, säger Grant Ho, professor vid University of Chicago, till The Verge.

Andrew Guthrie Ferguson, juridikprofessor vid George Washington University, varnar för att digitala ”whisper networks” förlorar kontrollen över känslig information.

— När det blir digitalt och sökbart förlorar du kontrollen över det, säger han.

Tea har startat en utredning tillsammans med externa cybersäkerhetsföretag.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Lidl utmanar teknikjättar med egen molntjänst för europeisk digital frihet

Digitaliseringen

publicerad 27 juli 2025
– av Jan Sundstedt
Lidl logotyp
Lidl lanserar nu molntjänsten StackIT.

Rättegången närmar sig – hjälp Nya Dagbladet i mål i bankstriden!

134 680 kr av 250 000 kr insamlade. Rätten till ett bankkonto är grundläggande – stöd vår stämningsprocess genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Budgetkedjan Lidl tar ett oväntat kliv in i teknikvärlden och lanserar molntjänsten StackIT – ett försök att utmana Amazon och Microsoft samt stärka Europas digitala självständighet. Satsningen markerar Lidls ambition att minska det europeiska beroendet av utländska teknikföretag.

Lidl, främst känd för sina matbutiker och verksamma i samtliga EU-länder, har genom moderbolaget Schwarz Group – ett av världens största privatägda företag – aviserat planer på att bli en aktör inom teknologiområdet.

Satsningen ses som ett sätt att säkra teknologisk suveränitet. Istället för att förlita sig på amerikanska molntjänster som AWS och Azure, väljer koncernen att bygga en egen digital infrastruktur via dotterbolaget Schwarz Digits.

Molntjänsten StackIT ska enligt uppgifter utvecklas som ett GDPR-kompatibelt alternativ – med en förhoppning om att locka europeiska företag med konkurrenskraftiga priser.

Satsningen på StackIT ses som en del av en bredare europeisk rörelse för att minska beroendet av amerikanska teknikjättar.

Amazon och Microsoft härskar

Amazon och Microsoft dominerar i dagsläget utbudet av molntjänster med enorma resurser, medan Schwarz Groups investeringar fortfarande ligger på en klart lägre nivå.

Europeiska aktörer kontrollerar idag endast omkring 15 procent av den regionala molnmarknaden, enligt Synergy Research Group, samtidigt som Amazon, Microsoft och Google kontrollerar omkring 70 procent.

Lidls unika position som Europas största återförsäljare är dock något som bolaget hoppas kunna utgöra en plattform för att påverka marknaden.

Om StackIT kan kombinera Lidls räckvidd med EU-initiativ och verktyg, samt locka företag som söker GDPR-säkrade och kostnadseffektiva lösningar, kan molnsatsningen bli en katalysator för mer digital frihet inom Europa.

Utmaningen är fortfarande enorm, men även en symbolisk framgång skulle skicka en kraftfull signal om att Europa menar allvar med sin teknologiska självständighet.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.

Missa inte en nyhet igen!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag!

Ta del av ocensurerade nyheter – fria från industriintressen och politisk korrekthet från Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning – varje vecka.